Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

15 mars 2008

Morale booster

Är det någon som spelar in Melodifestivalen? Kan ni isåfall kopiera hon Fridas framträdande till mig? För aldrig har jag stött på något som får mig att lämna TV-rummet för arbetsrummet så fort som det.
Detta skulle ju kunna göra underverk för min arbetsmoral och produktivitet!

Säsongsstart

Den 15:e april äntrar så äntligen JMG BK stolt Hedens gråa grus för första gången. I premiärmatchen är det Mix MegaPol 107,3 som står för motståndet.
Vi har inte hunnit träna någonting än men förhoppningsvis får vi åtminstone ett par tillfällen i benen under den månad som återstår till premiären.
Mer om detta senare.

12 mars 2008

Glurr

Kollade Woody Allens senaste Cassandra´s Dream idag på Hagabion. Hunden med namnet må ha varit en högoddsare men slutet var det i alla fall inte. Trots det var den klart sevärd. Woody Allen är rätt ensam om att kunna göra de mest ångestladdade mördarhistorierna till något man sitter och småfnissar till. Sista 20-30 minuterna hade jag dock bara ont i magen.

Jag har också fått tag i världens bästa toalettläsning. Ebbe Vilborgs bok Latinska citat. På tredje sidan som jag slog upp hittade jag ett Horatiuscitat som passade otroligt bra in på mig om jag får säga det själv: Pópulus me síbilat, at mihi plaude ipse domi vilket betyder - Folket visslar ut mig, men jag applåderar mig själv hemma.

11 mars 2008

Kulor

Heja Liverpool och hej kosing! Måste man deklarera tipsvinster? Det börjar bli trångt i plånkan nu. Det trodde jag aldrig att jag skulle säga.

Annars är månadens skådis Robert Redford.

09 mars 2008

Språkrådets bästa nyord 2007

Efter en noggrann genomgång av Språkrådets nyordlista för 2007 har jag kommit fram till att ordet rallylydnad är det bästa. Det är en svenskifiering av den engelska termen agility i betydelsen av hundtävling.
Grattis rallylydnad!

Facit

Så här i efterhand kan jag säga att jag bara lyckades med en av grejerna på min lista. Kan ni gissa vilken det var? Pizzan såklart!
Jag tror jag håller på att bli förkyld också. Det är så jobbigt!

08 mars 2008

Kom-ihåg-listan

Att göra under lördagen (klockan är i och för sig redan 05.35):
  • Påminna folk att läsa Emmelys blogg och då speciellt min kommentar angående hemkunskapen under "Gräsklippemanneninlägget".
  • Spela Lost Odyssey till döds.
  • Ha lagom mycket ångest.
  • Skriva ihop två krönikor.
  • Tjata med mig någon till att bota bakfyllan på O'Learys med öl, fotboll och en grym club sandwich.
  • Skicka iväg ett par trevare till GU om sponsring till vårat nystartade Korpenlag FC JMG.
  • Äta pizza.

06 mars 2008

Kapilärkraften är bra bara ibland

Min grej är lagarbetet. Såg fotbollen idag, Real-Roma, hemma hos Marcus och Micke och det är uppenbart vilket lag jag höll på. Real Madrid springer runt och spelar för sig själva medan Roma verkligen har fattat vad det handlar om, att spela för varandra, att spela för laget och fansen. Kollektivet är så mycket viktigare än individen. (Robinho är nog den spelare jag har störst problem med.)
Inte för att jag håller på Roma på något sätt (dock drog jag inte 250 spänn på dem), men det var så uppenbart idag. Mitt lag i Italien är ju annars Lazio, i Spanien Atletico Madrid, i Tyskland Bayern (denna säsongen är det ju i och för sig diskutabelt), i Sverige Elfsborg och det största laget för mig finns ju i England i och med Liverpool. Alla utomordentliga laglag.

04 mars 2008

Jag kan flyga, jag är inte rädd

Hu! Det var mig en lång resa jag gav mig ut på. Malmö och Lund höll på att ta knäcken av mig. Men jag fick det jag skulle gjort och lite till gjort så jag är nöjd.
Sedan jag kom tillbaka har jag varit sjukt trött så jag tror jag ska sova en stund nu.

29 februari 2008

Lick my love pump

Sitter i Malmö, dricker bärs med brollan och kollar Spinal Tap. Vi ska till "Debban" senare, Debaser alltså och kolla på fellow smålänningar, Housewife Lovers. Headlinern är visst Montys Loco. Vill minnas att jag såg dem i Emmaboda för några år sedan men jag kommer inte ihåg hur de lät.
Rock on!

Inför sommarens festivaler #3

Flaming Lips till Way Out West och jag kallar det drömbokning. Kanske kan det komma upp i närheten av Badu förra året. Och får vi se några stora djur på scenen i sommar?

28 februari 2008

Malmoe

Jag vet inte vad dealen är med Malmö men staden känns så mycket mer sommar än Göteborg. Året runt.
Okej, jag kan väl resonera mig fram till varför det är så men jag tyckte det lät tufft att skriva "vet inte vad dealen är" så jag var tvungen att göra det. Det har väl att göra med de där två vårarna jag spenderade här när jag gick på Korr.
Jag är här nere för att intervjua Kajsa och skriva ett personporträtt på henne. Hade ett trevligt inledande samtal med henne över frukost och nu lyssnar jag på Shankley's mixtapes och bygger upp tillräckligt med ånga för att skriva ut samtalet på papper.

26 februari 2008

WTF!

Så stänger man av Zelda för att se lite klassisk Besson i och med Taxi... tror man. Men då är det någon jäkla cykel på TV. Reklam tänker man då... men inte. Istället för den franska actionrökaren är det något amerikanskt remake-dravel.
Jag tänker inte titta!

Lite diverse bara för din skull

  • Vampire Weekend har för tillfället den bästa videon ute.
  • Jag förstår inte dr. Coxs aversion mot Hugh Jackman.
  • Den nya "tysta" ringsignalen är idiotisk. Första gången hörde jag inget, andra gången fick jag ont i huvudet.
  • Jag har sex timmar tvättid idag. Kommer inte använda alla dock.
  • Lindsay Lohan ser fett sliten ut.
  • Sex av orden i Språkrådets nyordlista över nya ord från 2007 har med klimat att göra. Då vet man att något är fel.
  • Jag ska åka till Malmö imorgon.

Bootylicious

Nu när jag är ledig har TV-spelssuget i det närmaste avtagit helt. Typiskt. Men jag ska fasen spela bara för att. Vilket ska jag välja? Lego Star Wars eller Zelda - Ocarina of Time?

Käglad

Så här i efterhand kan jag tycka att There Will Be Blood var något av en besvikelse. Visst är det ett gediget hantverk från samtliga håll, men det räcker liksom inte när historien inte engagerar mer än den gör.
Dock har jag aldrig jublat mer åt en slutscen i hela mitt liv tror jag.

25 februari 2008

Ett poäng till mig

Ja, där satt den! Vad var det jag sa? Tilda Swinton för Bästa kvinnliga biroll. Jag borde fasen syssla med det här dygnet runt. Here comes the moneytrain!

24 februari 2008

O som i Ortmark

Eller Oscar. För ikväll är det Oscarsgalan. Jag ska ladda upp med There Will Be Blood och Gone, Baby, Gone och sedan ska jag sitta upp och se galan också naturligtvis. En jobbig sak är dock att jag börjar skolan klockan åtta imorgon bara.
Det ser ut att bli en bra kväll för bröderna Coen med mer eller mindre garanterade statyetter för Bästa film, Bästa regi och Bästa manliga biroll till Javier Bardem.
Personligen hoppas jag mest på Tilda Swinton till Bästa kvinnliga biroll för Michael Clayton. Hon kan vinna 300 pix åt mig.

It's a walk-off, bitches!

Jag vill att det ska finnas home delivery från Konsum! Jag vill inte gå ut och handla nu! Jag är lite lätt bakis, hungrig som faen och trött. Det blåser och regnar ute också.
Home delivery!!!

Hjälp mig hitta en flickvän eller Jag vill gå till McDonalds eller Jag måste gå till tandläkarn

En händelserik dag. Tenta som gick bra skulle jag säga och sedan en hel del öl. Ute och med klassen. Söta flickor och mycket skratt.
Men hur gick det för Eskobar? Inte ens andra chansen eller? Jag har ingen aning. Var låten något bra ens?
Nu sitter jag och äter pasta och väntar på bättre TV-underhållning.

23 februari 2008

Schlagern

Ska Eskobar vara med i dagens melodifestival? Jag såg en intervju med Fredrik Zäll och han är ju med där. Det hade jag ingen aning om, att de skulle vara med alltså.
Dem har man ju i alla fall en relation till, och inte en så liten heller.
Heja Eskobar!

22 februari 2008

Same same, but different

Såg In the Valley of Elah idag och jag är delvis förbryllad att den inte är bland de nominerade till bästa film på Oscarsgalan. Delvis kanske inte är rätt ord, jag förstår ju varför den inte är det, den följer inte riktigt partilinjen vad gäller Irakkriget, men jag tycker att det är synd, för den är ruskigt bra.
Dock är ju Tommy Lee Jones nominerad för bästa manliga huvudroll. Good for him! En makalös insats.
För övrigt känns ju fler skådisar, förutom Jones, igen från No Country for Old Men, Josh Brolin och Barry Corbin. Josh, son till den store James Brolin, har onekligen en ljus framtid.

Flanked

Jag är ganska förkyld, möjligtvis en lindrig halsfluss. Men det intressanta är att jag bara är sjuk i högra delen av kroppen. Huvudvärk, öronvärk, muskelvärk och svullen mandel bara på högersidan. Det finner jag ytterst anmärkningsvärt. Fast jag är ju naturligtvis ganska glad för det. Nu kan vänstersidan hålla mig upp så att jag kan plugga ordentligt. Weee!

21 februari 2008

Kretsar

Ser GE-Galan på 4:an och kan konstatera att Robert Kronberg brukar befinna sig i samma skollokaler som jag. Vad, eller ens om, han pluggar vet jag inte men jag gissar det.
Jag såg Emma Green vid Brunnsgatan för ett par veckor sedan också förresten.

Inför sommarens festivaler #2

Såg förresten att Justice kommer till Emmaboda. Häftigt, säger jag. Nu är jag bara rädd för att det ska rassla till i biljettlådan innan jag har släpat mig ur vagnen för att skaffa biljett. Fast det har ju aldrig hänt tidigare, så varför oroa sig?
Hultsfred har visst flyttat om campingområdena, eller är det gammalt? Det var ju ett tag sedan jag var där.

Must play game...

Jag lider av en ofantlig TV-spelsabstinens. De här episoderna har också konstigt nog en tendens att bli extra påtagliga när jag håller på och pluggar för en tenta. Så är även fallet denna gången. Tenta på lördag och jag har bara läst lite mer än hälften av litteraturen, samtidigt som jag kallsvettas och kastar febrig blickar bort mot konsollhyllan (alltså hyllan med spelkonsollerna).
Senast jag var hemma förutsåg jag väl läget lite och plockade med mig min N64 med tanken att jag skulle spela igenom Zelda: Ocarina of Time en gång till. Ett beslut som jag förbannar nu kan jag säga.
Men jag har ingått en pakt med mig själv som går ut på att jag inte ska spela någonting förrän på söndag. Dock är jag ju inte dummare än att jag kan hitta kryphål i mina löften till mig själv så vad jag har gjort större delen av dagen, gårdagen också för den delen, är att jag suttit framför gametrailer.com och kollat in just gametrailers. Se-men-inte-röra, där bryter jag inga löften inte! Och jag måste säga att spelåret 2008 ser ganska bra ut. Det som närmast intresserar mig är Lost Odyssey, Final Fantasy-skaparna och andra Square Enix-drop-outs startar om och skapar nya fantasier till 360:n. Det ser vackert ut och jag är ju en sucker för turbaserade RPG:s.
Rainbow 6 Vegas
2 (knepig titel ja) släpps om en månad eller två och bäddar perfekt för en co-op-genomkörare någon helg kort därefter.
Senare i år kommer ju också Ninja Gaiden 2 (nu med en lägsta svårighetsgrad som är ännu enklare, eller mindre svår, än Ninja Dog i ettan, jag vet att det låter löjligt men det är i alla fall jag nöjd med) och Gears of War 2 (även om jag inte gillar Epics försnack där de mer eller mindre skrattar alla fans rakt upp i ansiktet och frågar: Trodde ni verkligen att ettan var spelet vi verkligen ville göra? Haha! Nej, det var ju bara en preview till det "riktiga" Gears of War som kommer till hösten! Suckers! Där får Cliffy B skärpa till sig lite.)
Sedan finns det ju en del annat smått och gott, så man får verkligen hålla ögonen öppna.

20 februari 2008

Filmtips

Såg nyligen bröderna Coens No Country for Old Men och jag måste säga att jag tycker att det är deras bästa hittills. Otrolig helt enkelt. Story (det är ingen vanlig thriller/drama vill jag lova), foto, skådespeleri.
En Oscar på väg kanske?

Monthly

Det är ju fasen februari! En februari med skottdag till och med! Jag borde gjort något av det.

Jag, jag, jag

Jag är en otroligt vanlig man. Enkel till döds. Detta trots mina mer eller mindre desperata försök till orginalitet och komplexitet. Jag gissar att man kan se vad jag tänker och vad jag gjort den senaste veckan bara genom att se min skugga.
Egentligen har jag inga problem med det. Fast just nu är det si och så med det där. Jag fick för mig att jag skulle lugna ner mig lite och skaka av mig ett par grejer som inte var bra för mig men så kom jag på att jag redan tar det ordentligt lugnt och att jag inte har något att klaga över.
Jag har helt inga problem med att vara vanlig förrän jag börjar tänka på det. Men jag gissar att jag inte är ensam om just det heller. Det är antagligen rent av vanligt.

19 februari 2008

Jesus!

Vilken match! Ibland kan det vara en riktig ökenvandring att hålla på Liverpool men samtidigt vet man att det finns matcher någonstans där framme som går under namnet Champions League och helt plötsligt känns allt mycket bättre. Sättet de piskade Inter med 2-0 idag var häpnadsväckande. Speciellt om man jämför med FA-cupen förra veckan. Det är inte alltid lätt att spela mot tio man men vi gjorde det strålande.
Nu kommer vi ta oss till final igen.

Inför sommarens festivaler #1

Now we're talking! Nu har WOW äntligen presenterat de första för mig "måste-se-artisterna", Iron & Wine och Sigur Ros.
Emmabodafestivalen ser ju ut att bli riktigt stabil trots allt snack. Bra!
Till och med Hultsfred ser ju spännande ut i år, även om jag antagligen inte kommer åka dit.

Fotbollskväll

Varför är den schweiziska nöten så speciell?
Ikväll blir det fotboll ute på byn. Förhoppningsvis ackompanjerad av en flådig hamburgertallrik. Go Pool!
Annars är det läxläsning som gäller. Vi har en tenta på lördag som liksom bara har smugit sig på oss. Salstenta dessutom, usch. Man kan ju tycka att alla dessa praktiska övningar skulle räcka.

18 februari 2008

Perry Mason

Kollade Michael Clayton igår och jag måste säga att det inte var den djupa invecklade corporate-lawyer-dramat jag hade väntat mig. Helt enkelt en vanlig thriller, om än något intelligentare än genomsnittet och med en anings mer tyngd på ansvar och problematiska familjerelationer.
Jag kan också säga att George Clooney inte kommer få en Oscar. Det kommer däremot fantastiska Tilda Swinton få för sin tolkning av extremt pressad företagskvinna. (Om nu inte det här hemliga Dylan-sällskapet bestående av gamla män och Mats och Max går samman och tvingar fram Cate Blanchett till priset.)

17 februari 2008

Cleaning

Nu hade jag ju lite folk på besök idag och innan var jag tvungen att städa. Jag gillar inte att städa men jag älskar hur det blir. Nu ligger jag bara och tittar på skönheten. Man kanske skulle städa lite oftare.

Testosteron ÄR lite bättre

Grabbkväll i Bohus. Orden stuga, öl och grabbar kan inte gå fel i en kombination.
Idag är det tillbaka till verkligheten. Jag måste städa och laga mat för jag har visst bjudit hit lite folk.

14 februari 2008

Gemenskap

Jag har inte märkt av Alla hjärtans dag alls faktiskt. Känns befriande.
Vill man istället se modern kärlek ska man se sista scenen av avsnitt 6 av utmärkta serien Brotherhood. Det märks att de inblandade bakom har varit med och skapat andra succéserier som The Wire och Homicide (några av dem har till och med varit med och skapat Emmerdale Farm och Eastenders för tusan!). Speciellt kvinnorna sätter djupa spår. Kolla in Annabeth Gish och Fionnula Flanagan.

Friday Night Dreams

Efter avsnitt 14 av Friday Night Lights när all hell broke loose spelar de nu gravidkortet i avsnitt 15. Och lägger man till Peter Berg i en over-sized novelty cowboyhatt så balanserar serien för första gången på gränsen till att vara lite för mycket. Men jag tror det löser sig för:
When the door closes, God opens a window.
Imorgon kommer det ett nytt avsnitt.

13 februari 2008

Imorrn är det Alla hjärtans dag

Idag satt det små post-it-lappar i hissen med lika små meddelanden. Don't buy any pink shit och Får alla vara med? Väldigt arty så men jag tyckte det var väldigt vackert.
Som en av dem som faktiskt inte får vara med var det rätt trösterikt att se de små gula pappersbitarna lysande där i hissen.
Bättre lycka nästa år antar jag.

Kan också säga att den här grejen på lördag är framflyttad till söndag.

11 februari 2008

Spoiler-varning of sorts

Säg inte hur det gick i Pro Bowlen för jag tänkte ladda hem matchen när jag kommer hem imorrn. Go NFC!

Dresscode

Jag impulsåkte hem till Bergkvara i fredags, eller nästan impulsåkte i alla fall. Det var tänkt att jag skulle åkt nästa helg men när jag upptäckte att det körde ihop sig med skolan och grejer så var jag inte sen att ändra mina planer. Sådan är jag, flexibel och go'. Ibland.
Men imorrn åker jag tillbaka hem till Göteborg.

Idag intervjuade jag en massa folk över telefon. Det gick en anings lättare än de skräckexemplen jag maniskt hade kokat ihop i min överspända hjärna. Jag fick de citaten jag behöver så nu är det bara att börja fabricera nyheter.

Om det är någon som sitter och tänker på att det var länge sedan han eller hon var i Göteborg eller att det var länge sedan han eller hon gav en present till Per eller bara väntar på ett tillfälle att vara lismande snäll mot Per så kan jag säga att jag kommer hålla min dörr öppen nästa lördag (den 16:e) med anledning av dagen efter, min födelsedag. Kom och träng i min lilla etta! Först till kvarn och sånt. Jag bjuder på soppa och sockerkaka.

07 februari 2008

Kindergarten

Tom Brady och Randy Moss från New England Patriots har, likt två bortskämda småbarn, hoppat av söndagens all star-match, Pro Bowl. Det är vad jag kallar ytterst fjantigt och jag drar mig från att kalla dem idrottsmän.

06 februari 2008

Kylling

Kvällens vard är förberedd. Kycklingen är skuren och lagd i marinad (mängder av chili, tomat, en lime och min speciella marinadingrediens grädde, grädde är förresten min specialingrediens i allt).

House har inte bara haft säsongspremiär här i Sverige utan även i USA har det dragit igång. Tre avsnitt in på andra delen av säsong fyra och allt är som vanligt. Bra så men jag börjar undra om det verkligen räcker?
Jag verkar ha släppt Heroes och Dexter helt och nu är det bara FNL (jag var en hårsmån från att ta till lipen efter senaste avsnittet) som är givet bredvid House (Scrubs har inte dragit igång än). En bubblare på TV-listan är Jericho som nu är tillbaka med en andra säsong (allvarligt talat, vilken är den största katastrofen i den serien? Alla bomberna eller Skeet Ulrich frilla?)

Nu kollar jag på Top Model . Det är repriser vad jag förstår för jag vet redan, något oväntat, vem som vann den säsongen.

Ikväll är det fotboll. Det ska bli fint med het kyckling och kall öl.

Får tacka Jonte också för de utmärkta tipsen i informationssökning.

05 februari 2008

Tråkuppdrag

Vi har en uppgift i skolan att skriva en längre artikel utifrån Brottsförebygganderådets preliminära statistik för 2007 över anmälda brott. Vi ska hitta på en vinkel och ett upplägg själva och måste intervjua minst en person.
Jag kan inte komma på ett jota. Och jag vill inte intervju någon heller. Jag var på polisens hemsida och surfade runt lite och tyckte ett tag att det lätt intressant att skriva om viltolyckor (vildsvinsolyckorna ökar stort) men sedan kom jag på att det inte hade så mycket med brott att göra. Tyvärr. Nu är jag lite inne på rattfylleri eller hatbrott men det är absolut inget jag känner särskilt mycket för.
Någon som har en bra idé?

Tillagt 18:44 - Nu har mitt motto, att hålla saker och ting så enkelt som möjligt, gjort sig påmint. Ungdomsbrottslighet eller brott mot ungdomar hemma i Kalmar låter väl bra?
Men då kommer nästa fråga. Jag får ju då antagligen intervjua Kalmarpolisens informationsansvarige, men vad ska jag ställa för frågor? Ingen annan som vill ta på sig intervjuandet så att jag slipper?

04 februari 2008

Stjäla är okristligt

Kollade Scorseses The Departed igen, jag har inte sett hela i ett streck innan.
Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att det inte nämns med ett ord eller en bokstav att det är en remake (okej, Media Asia Films nämns visst men vadå?). Nej, istället skriker stora vita bokstäver ut att det är "A Martin Scorsese movie" och "Screenplay by William Monahan". Monahan låter inte särskilt mycket som Siu Fai och Chong.
Men visst, han har antagligen fått pröjsa en hel del kosing för rättigheterna den gode Scorsese så att kalla det för stöld är kanske att ta i, omoraliskt räcker nog.
Intressant är också att USA är lika analt när det kommer till filmslut som fastlands-Kina är. I Hong Kong-orginalet överlever Matt Damons karaktär (Mark Wahlbergs karaktär är inte med alls).

Collar

Jag har en dunderhuvudvärk. Kanske kan man sätta det i samband med att jag inte sov särskilt mycket igår natt och att jag nog slarvat lite med kosthållningen.
Nu har vi inte så mycket schemalagd undervisning men desto mer eget arbete. Imorgon får jag i alla fall sova ut, ska försöka äta lite nu.

Sliding doors

(För att vara först ut med uppgifterna hade jag inlägg skrivna för båda utgångarna i matchen igår. Jag tänkte jag skulle publicera det andra inlägget också, mest för att jag tycker det är ganska roligt men också lite för att illustrera min ilska när Patriots gjorde 14-10. Matchen slutade dock fortfarande 17-14 till Giants.)

Jag kopplar Patriots med fascismens allra mörkaste sidor. Ren ondska har vunnit Super Bowl 2008. Detta trots en ofattbar underskattning av Giants. Hoppas åtminstone att det blir Welker som vinner MVP:n och inte überführern själv Tom Brady, världens mest ariske idrottsman.

The Incredibles

New York Giants är Super Bowl-mästare 2008! The biggest upset ever! Med en otrolig sista drive och en strålande perfekt genomförd match, speciellt i defencen, stänger de ute ett snopet New England Patriots från den perfekta säsongen som i och med detta trots allt inte kan kalla sig bättre än 1972 Miami Dolphins.
Rättmätig MVP är för mig Eli Manning som dominerade med ett lugn som man aldrig hade kunnat tro att han besatt. Men egentligen är det som sagt tack vare defencen som de står som segrare.
Jag tror att Brady och Patriots redan hade uppgett ringstorlek och helt enkelt tagit ut segern i förskott. Sådant lönar sig aldrig.
Det finns lite rättvisa i världen ändå.

Paus

Halvtid och några saker överraskar: Sättet Giants defence stänger ute Patriots (jag tyckte dessutom det skulle varit en offside-varning innan pass interference-varningen på Giants). Mannings lugn. Bradys ängslighet. Det faktum att Alicia Keyes sjöng singback på pre-showen, jag trodde det var lag på att det skulle vara live.
Och för att fortsätta på musikspåret får jag väl säga att Francis Scott Key antagligen mer eller mindre riktigt snurrar runt i sin grav vid det här laget när jänkarna envisas med att fullkomligt slakta sin egen nationalsång gång efter annan. Den där jazzsoulsmörskiten har aldrig varit bra, speciellt inte om man låter en Idol-vinnare utan botten sjunga det.
Petty överraskar kanske inte men stabil är han i alla fall.

03 februari 2008

One-minute-man

TV4 Sporten hade 25 sekunder om Super Bowl på sina 25 minuter. Och då var det inte något djuplodande utan precis som vanligt när det gäller svensk bevakning av NFL lek och skoj när Patriots värmde upp med sina barn. Sin värdefulla tid slarvade man istället bort med ett ointressant feature-reportage om Wolfgang Pichler, det femtioelfte i ordningen?

Sportspegeln var inte mycket bättre men det blev i alla fall en dryg minut med fokus på pausunderhållningen (sport?) på de 45 minuter man har till sitt förfogande. Men visst hade de saltat siffrorna en aning?

Svensk sportjournalistik må ha blivit en hel del mycket bättre på de senaste fem åren men de har fortfarande ett par huvuden kvar att dra upp ur sanden för att kunna kallas riktigt bra.
Så här glad blev jag över dagens bevakning:

Amerikaniseringsprocess

Så var det då Super Bowl Sunday, årets överlägset största sport- och TV-händelse, trots att det är OS-år (det är egentligen bara fotbolls-VM-finalen som slår högre). Tex Mexen är inhandlad, colan ligger på kylning och uppladdningen har börjat med filmen Radio, en handikappad Cuba Gooding Jr. som lyssnar på radio och tittar på football är ett ganska schysst sätt att börja kvällen på.
Matchen i sig har jag faktiskt inte särskilt stora förhoppningar på. Tror det blir en väldigt ensidig match där Patriots kommer sopa banan med Giants. Jag förväntar mig nästan att Eli Manning kommer smulas sönder än värre än Rex Grossman förra året. Men det är stämningen jag är ute efter.
Så för att nämna kvällens blivande MVP, för det kan jag sätta en del pengar på, Tom Brady läste jag idag att han lämnade sin gravida flickvän för supermodellen Gisele Bündchen. Och det kan jag förstå för den blonde(nästan), blåögde, läderjacksbärande amerikanska drömmen personifierad kan ju inte ha vilken jänta som helst, och absolut inte en skrikande unge för det är ju inte credigt alls, utan en långbent sydamerikanska med tyskt påbrå är väl nästan någon sorts minimum.
Gud, vad jag tycker illa om den mannen.

När Radio är slut ska jag väga upp den här jänkardagen med lite rysk film, Nightwatch. Även om den faller i en sorts Hollywood-mall så kan jag tycka att det duger.

02 februari 2008

You know my name

I fredags var det klassfest hemma hos Marcus. Jag vill kalla det för den bästa klassfesten jag någonsin varit på!
Bra musik och härligt sällskap gjorde att vi dansade hela natten. Jag ser redan framemot nästa tillställning.
Ett litet minus är väl att ett par jeppar har en viss förkärlek till att diskutera religion. Något jag inte ger särskilt mycket för.

31 januari 2008

Kitchen Aid

Gordon Ramsey är en av TV:s stora personligheter. Ser Kitchen Nightmares och det är lika bra som alla hans andra program.
Nu undrar jag bara vad han skulle säga om han kom hem till mig. Kanske något i stil med: "You call this a fridge?", "This is disgusting", "This kitchen would work better without you" eller "Oh my God! Look at yourself!".

Classic

Kollar på den underbara "klassikern" Stargate från 94. Blev så sugen nu när serierna går runt på TV6. En sak som jag inte kom ihåg och som roar mig mycket är att det var svenskar som grävde upp stargaten på 20-talet. Svenskar som hävde ur sig saker i stil med "Herregud, vad är det?" och "Jag vet inte". En annan sak är ju James Spaders fantastiska hårsvall. Kurt Russells frilla är inte så dålig den heller förresten.

29 januari 2008

Jazz hands!

Att spela i jazzsaxofonkvartett i Sverige är i dessa dagar otacksamt. Något man kan tillskriva en viss Jonas Kullhammar. Ikväll var jag på Nef och såg just en sådan kvartett, Magnus Dölerud Quartet och det var ingen skillnad denna gången heller. Man hör Kullhammarsekvenser mest hela tiden utan att det riktigt lossnar eller ballar ur som det kan göra för "orginalet". Men det är ju inte dåligt för det.
Efter spelningen blev det öppet jam. Höjdpunkten där var en från USA besökande bastant afroamerikansk tjej med en angenäm röst.

Leker ord - Jag och Askungen

Efter utförlig empirisk forskning har jag kommit fram till att det är svårt och ibland väldigt kladdigt att dricka öl i horisontellt läge. Men fan om det inte är godare.
Samtidigt motverkar det min ansträngning att tvätta mina kläder.

Vi opponerade på varandras kompisporträtt idag. Jag hatar sådant så därför har jag varit lite nere i eftermiddag. Jag är usel på att ge konstruktiv kritik och jag lyssnar in på den jag får. Lyckligtvis får jag inte så mycket kritik av någon sort så ofta förutom från pappa som envisas med sin egensinniga tet-psykologi och säger att jag är för tjock så fort han får chansen trots att han vet att jag aldrig går i hans fällor. Han är för go pappa.

Jag lyssnar på Aimee Mann också när jag ligger här med min öl och väntar på tvätten. Jag har inte lyssnat på henne mer än flyktigt på jättelänge. Trodde jag skulle få fler gymnasieflashbacks men det har varit ganska dåligt med sådana.

Jag ligger och blöder lite också men inte särskilt mycket och inte från något kritiskt ställe (handen). Är det för sorgligt att be om lite kvinnligt medlidande igen?

Jag har noterat en småkul sak i skolan. Den sötaste tjejen i klassen är från Stockholm, eller åtminstone från närområdet, och dessutom har hon ett adligt namn. Är inte det typiskt?

28 januari 2008

Starköl är en dryck, folköl en livstil

Idag har jag gjort två saker jag inte trodde att jag skulle göra.
1. Jag har gjort världens godaste tonfiskröra.
2. Laddat hem och tittat på alla Harry Potter-filmerna.

Filmerna var inte så tokiga faktiskt fast det finns ju en hel del brister i manusen. De förutsätter väl att de som ser filmerna har läst böckerna. Det har jag inte gjort och kommer inte göra. Never!

Imorgon ska jag till Nef och lyssna på jazz. Fett med nice. Hehe

27 januari 2008

In shape of an...

Läste Barran idag. Lunkan hade skrivit att en fjärdedel av femteklassarna inte kunde simma. Den artikeln skrev jag också för två år sedan, då kunde alla utom en simma. Det går utför för dagens ungdom.

Vidare har jag också sett den sämsta Hollywoodfilmen någonsin. D-War eller Dragon Wars. Det var den största samling smörja jag överhuvudtaget sett. Och då brukar jag gilla lättsmälta actionunderhållningsgrejer.
Problemet var inte animationerna som trots allt inte var helt dåligt gjorda utan precis allting annat. Manus, skådespelare, foto sög fullständigt.
Men jag såg hela filmen för sådan är jag.

26 januari 2008

Göran Skytte

Musikskribent vill ta ytterligare steg
GÖTEBORG Efter en tids arbete på Nya Wermlands-Tidningen väntar nu journaliststudier på JMG vid Göteborgs Universitet för Carolina Nilsson.
Med en bakgrund som kulturvetenskapsstuderande vid Karlstads Universitet flyttar nu Carolina Nilsson, 22, för första gången ifrån familjen och hemstaden. Ny adress är en studentlägenhet i Kviberg. Varför det blev Göteborg föll sig ganska naturligt med närheten till Karlstad och journalistutbildningens goda rykte.
- Den nya utbildningen och att flytta hemifrån är bland de största utmaningarna jag har stött på hittills, säger Carolina Nilsson men ser samtidigt på den kommande tiden med stor tillförsikt och stora förväntningar.
Journalistiken är dock inte ett helt nytt område för Carolina. Hon har sedan en tid tillbaka arbetat som musikskribent och recensent på både Nya Wermlands-Tidningen och Internetsajten musiklandet.se. Ett arbete som kommit väldigt naturligt för henne dels som storkonsument, mestadels av genren hårdrock, och dels som aktiv utövare i form av trummis.
- Den första drömmen var att bli golfproffs men allteftersom det intresset avtog växte sig intresset för musik allt starkare. Jag kommer fortfarande ihåg när jag hörde Mötley Crüe för första gången och jag ser det som ett väldigt speciellt ögonblick, säger Carolina Nilsson och riktigt myser. Detta tillsammans med att skrivandet alltid varit naturligt för mig gör rollen som musikskribent och recensent idealisk.
- Men det är svårt att skriva recensioner och det finns många dåliga exempel. Jag tycker kunskap om det man skriver om och förmågan att förmedla den kunskapen till läsaren är det viktigaste, att göra den tillgänglig. Då kommer språket i andra hand.
Hennes största stund i arbetet är den gången då hon intervjuade Blackie Lawless, sångare i hårdrocksbandet WASP.
Och att det är ett genuint intresse det handlar om det märks. Hon beskriver och presenterar sig själv med hjälp av musik och menar att musiken gör människan.
På frågan om var hon ser sig själv om tio år svarar hon att hon har två drömmar.
- För det första bor jag kvar i regionen, i Göteborg eller Karlstad och antingen har jag startat en egen tidning eller så skriver jag för hårdrocksmagasinet Sweden Rock Magazine.
Trots arbetet och den påbörjade utbildningen är Carolina noga med att ta sig tid för sig själv.
- Musiken finns naturligtvis också på fritiden, både skivor och spelningar. Annars tycker jag det är viktigt att ta det lugnt. Att fika och träffa vänner är ett par av mina favoritsysselsättningar.
Per Jonsson

Gunnar Nordahl

Ja, ni kanske tror det spelades bättre boll på hans tid. Och vad vet jag? Jag vet att jag inte gillar meningar som börjar med och i alla fall.
Hur som helst har dagen och kvällen (igår) varit ett utmärkt exempel på en bra dag när man börjar ny skola. After-work á la Göteborg på King's Head vid fem och så efter en lång kväll där fick jag gå och skaka av mig på Uppåt Framåt (igen, bör tilläggas utan direkt stöd från någon överhuvudtaget).

Ska här nu återge ordagrant vad Frida skrev om mig. Jag är väl hyffsat nöjd. Jag sa väl det mesta som texten hänger upp sig på men kanske menade jag inte allt.
Litteraturentusiast med smak för USA
Bra journalistik är underhållande journalistik, och att arbeta som kult
urrecensent är något av en dröm. Per Jonsson är litteraturentusiasten som vill befinna sig i händelsernas centrum.
Jmg:s lokaler ligger öde, ljuset i den närmaste datorsalen släcks ned. Per, som precis har avslutat sin tredje dag på journalisthögskolan i Göteborg konstaterar att han har hamnat rätt nu.
- Jag tror på den här utbildningen, även om tempot verkar vara högt och jag är en rätt lat person.
Vägen hit har inte varit spikrak.
Per växte upp i det lilla samhället Bergkvara, fyra mil söder om Kalmar. Det är en liten ort som rymmer 974 invånare. Att Per är smålänning hör man på tydligt på dialekten, som han själv beskriver som obegriplig. Det är det nog inte många som håller med om.
Direkt efter gymnasiet bestämde sig Per för att flytta från hemorten och prova på någonting annat. Valet blev Borås där studier i biblioteks- och informationsvetenskap lockade honom.
- Jag ville arbeta med böcker och tänkte att biblioteksutbildningen var det perfekta valet.
Programmet visade sig dock handla mer om administration och datorer istället för faktiskt litteratur och ett år in i utbildningen bestämde sig Per för att hoppa av.
Litteratur har alltid varit hans stora intresse och ett genomgående tema i valet av studier. Efter att Per gjort en vända tillbaka till Bergkvara med bland annat tre månaders arbete på den lilla lokaltidningen, styrde han därför kosan tillbaka mot västkusten och litteraturvetenskapliga studier i Göteborg.
Favoritläsningen består av sådant som Per själv gillar att skriva, koncentrerade texter, som noveller och poesi. Just nu fascinerar det japanska versmåttet haiku, verser med en 5-7-5-rytm.
Per läser ryska författare som Bulgakov, Dostojevskij och Tolstoj samt franska novellister. Just nu är det boken In cold blood av Truman Capote som ligger framme i Pers studentlägenhet vid Landala torg.
Under kursen i litteraturvetenskap, och speciellt under en föreläsning med skribenten och litteraturprofessorn Tomas Forser, gick det upp för Per att litteratur och journalistik går att kombinera.
Som färdig journalist vill Per arbeta som just kulturrecensent. Han vill skriva recensioner av böcker, teater och film. Filmvetenskap har han också studerat under en termin, av det lärde han sig hur dåliga filmer kan vara.
Per tycker att bra journalistik är underhållande journalistik och att produktionen är minst lika viktig som innehållet. Till hans favoritprogram hör Kobra i SVT som imponerar på grund av att just formen får spela en stor roll.
- De är bra på att engagera också, ämnen man inte trodde att man var intresserad av fängslar ändå.
Den högsta drömmen är att få arbeta för CBS 60 minutes, med ett program av den kvalitén. USA lockar, eftersom landet är chefen av alla länder.
- Det är där allt händer, och där allt händer, där vill jag vara.
Frida Johanson

Jag frågade Frida var hon hade fått siffran 974 ifrån och hon sa att hon hade tittat på Wikipedia. Wikipedia?! Ja ja, rookie mistake kan man väl säga.
Vidare sa jag inte att jag tyckte att min dialekt var obegriplig utan att många brukade ha svårt att förstå vad jag säger ibland. Resten är väl rätt bra, lite för faktaspäckad kanske, inte så mycket känslor.
Det är ju lite roligt att hon skriver de två sista talminusen ordagrant. Jag sa precis så att USA är chefen av alla länder men det var rätt mycket på skoj och så menade jag kanske att jag var fascinerad av amerikansk kultur och kanske inte landet i sig. Men det är ju mitt problem att jag inte lyckades göra det så klart som möjligt.
Det var en jäkligt rolig övning, perfekt att inleda med. Jag ska skriva in det jag skrev också om en stund.

24 januari 2008

Preview

Imorgon får vi ut kompisporträtten. Jag tycker det är så spännande.

Jag blev också upplyst om att vi har en "kändis" i klassen. Martin Hanberg från Vapnet.

Till sist, om någon påstår att handboll är stort i Göteborg så tro honom eller henne. Dessa dagar när handbolls-EM är på TV är de enda dagarna jag har hört mina grannar. Jag hör stora JAAAA:n! varje gång Sverige gör mål.

22 januari 2008

Per moralchockar, Frida rasar

Dag 2
Den här intervjuuppgiften hade två moment. Man skulle sitta på båda sidorna av frågorna. Jag blev intervjuad av Frida, söt tjej, lika gammal.
Det hela började bra med att jag sa att jag gillar att läsa böcker och att jag skriver poesi men sedan måste något ha gått allvarligt fel för helt plötsligt hör jag mig själv säga att jag är helt amoralisk och som om inte det vore nog så fortsätter jag med: jag källsorterar inte ens. Var får jag allt ifrån? Efter det är allt som i en dimma men jag tror att jag gick ännu längre och sa något om afrikanska kvinnor och svältfödda barn men det vill jag inte ens tänka på, jag är inte säker.
Måste dock säga att hon tog det bra, professionellt. Får se vad hon skriver om mig.

21 januari 2008

Dilemma

Jag har redan ont i huvudet och känner mig lite stirrig efter de tre kopparna tidigare idag men jag är fortfarande så fruktansvärt kaffesugen.
Vad gör man i en sådan situation? Stekt ägg är inte svaret, det har jag redan testat.

Behandling av krigsfångar

Första dagen avklarad med beröm godkänt. Intervjuuppgift redan imorgon men det är inte riktigt så direkt in i hetluften som jag trodde.
Känns bra att tillhöra en "klass" igen.

Som sagt ska jag intervjua en tjej i klassen imorgon till ett så kallat "kompisporträtt". Vad frågar man en tjej, förlåt, MÄNNISKA om? Kanske vad hon äter till frukost? Hehe...

20 januari 2008

Karateslag

Imorgon är första dagen i resten av mitt liv för att uttrycka det lite stolligt. Imorgon börjar jag skolan igen, journalistprogrammet vid Göteborgs Universitet.
Just nu är jag inte alls nervös men jag vet att jag kommer vara det klockan tio imorgon. Kommer stå där och skrapa lite med foten framför mig, kammad och med väskan i hand som vi alla har gjort minst en gång i livet.
Jag har tänkt prata mer med folk denna gången, får se hur det går. Önska mig lycka till.

That old Texas feeling

Musiktips! Lyssna igenom Explosions In The Skys katalog. Ingen kan tycka att det är dåligt.

19 januari 2008

Göteborg, Texas - Dillon, Västergötland

Texas är inte så olikt Sverige när man tänker efter. Ett landskap som erbjuder vad man är beredd att ta. Det hela bygger på människor, män och kvinnor, pojkar och flickor, och deras känslor, förhoppningar och förutsättningar. Den finns män som Buddy Garrity och Landry Clarke i Sverige också, i hela världen. Män som tar familjen, föreningen, samhället, det lilla på allra största allvar, som har genomskådat ytan och ser saker för vad de verkligen är - livsviktiga.
Friday Night Lights tar verkligen tag i mig och försäkrar mig om att jag inte är ensam därute.

In the hood

Kyckling, ris och en fin currysalsa ligger framför mig och som för att göra det hela perfekt står det en immigt kall brewski bredvid.

Den här pausen som jag har haft har inte direkt varit en paus. Jag lyckades efter ett par försök installera FM08 och har sedan dess spelat igenom en säsong med mina kära Wolves. Det blev min bästa FM-säsong någonsin faktiskt. Jag vann the Championship med endast två förluster i statistiken. Framgången har mycket att göra med målskyttet. Stephen Elliott lyckades med bedriften att sätta 40 baljor på 45 spelade matcher.
Hittills har jag spelat fem matcher i Premier League med facit 1-3-1. Det ser bra ut för Wolves.

Round and round

Kanye West kniper "sämst-just-nu" igen. Det är otroligt, men egentligen är han väl bara sämst i jämförelse. Jag tänker på låten Better than I've ever been featuring Rakim, Nas och KRS-One. Den börjar bra med de tre sistnämnda rappandes med bländande teknik och flyt men så dyker herr Kanye upp, ylandes likt Pluto i Piff&Puff-inslaget i Kalle Ankas Jul på julafton. Det är ju att be om att bli rackad ner på när man gör något med det sällskapet.

Bäst just nu är två saker. Truman Capotes "verklighetsroman" In cold blood, skrämmande välskriven och OK Gos platta Oh no, jag har snackat om videorna tidigare men låtarna är riktigt bra själva också.

17 januari 2008

Prince har rätt

Sämst just nu är Kanyes specialdesignade Jesushuvuden(!) fulla med diamanter som tydligen går på 50.000 dollar. Snacka om Thieves in the tempel.

Skin & Bones

En sak som är dålig med att SVT inte är en reklamkanal är att de inte lyckas sätta strålkastarna på nya kommande program. Reklamkanalerna har ju alltid sektioner innan och efter reklampauserna där de lobbar för sina program, något som SVT alltså missar.
Nu i veckan hade både The Sarah Silverman Program och Brotherhood premiär på den statliga televisionen och det vara bara rena tillfälligheter att jag upptäckte det i tid. Skärpning SVT, weirdscience.se kan inte rädda er varje gång!

Bäst just nu är annars Chris Shiflett som barnet i Foo's video till Long road to ruin. Denna gången fick inte Taylor Hawkins spela kvinna.

16 januari 2008

Piff

Jag kom på ordet nu så ni behöver inte göra något. Jag läste det på Internet av alla ställen. Min personlighet definierad av Internet, jippie! Jag visste väl att denna dagen skulle komma, men redan? Jag har ju inte gjort någon av de saker som jag har planerat. Simma med delfiner, gräva brunnar i Afrika eller BASE-jumpa från det där höga huset i Kuala Lumpur. Jag är alldeles för ung för det här!

Jag lägger även till Kajsas äldsta syster och tillika Christian Stenevis fru Märta i bloggrollen.
Mycket nöje.

Blandat

Jag har glömt bort ett ord. Och det är något jag inte brukar göra. Jag säger inte vilket ord det är heller för det är ett för personligheten ganska viktigt ord. I alla fall tycker jag det.
Om ni vill kan ni ju slänga ur er ett gäng ord.

Nu ska jag boka tvättid så det står härliga till.

15 januari 2008

Go 'Hawks!

Tjena, jag har tagit en liten paus från Internet. Så här ser jag ut när jag tar en paus. Tyvärr förlorade Seattle i kvarten. Bättre lycka nästa gång. Ekonomiskt gick jag ut ordentligt på plussidan från helgens matcher tack vare San Diego.

12 januari 2008

Let's call it a day

Min undran nu är varför döpa om en film från The Chumscrubber (okej, jag kan förstå det ändå) till Painkiller bara i Sverige? Visst finnarna var inte långt ifrån med Ilopilleri. Den är från 05 och gick aldrig, i alla fall som jag förstår det, upp på svensk bio ens. Rätta mig om jag har fel är ni snälla. Hur som helst rasslar den just nu ner genom mina sladdar här hemma.

Breakfast of kings

Måste ju säga det också, om ni inte visste det, att bara för att Big Schulman slutat blogga betyder inte det att han är ute ur leken. Han har fortfarande sin spalt i AB. Senast tycker han om Grammisgalan, detta spektakel. Och jag, sucker som jag är, tycker precis likadant, ungefär. Idol-Amanda lyckades vara sämre än samtliga timmar från Idol (hon såg ju fasen sinnessjuk ut där på scen!) och Carl Bildt lyckades öka förtroendet för regeringen mer än Reinfeldts samtliga timmar i riksdagen. (Nej, så nördig är jag inte att jag såg galan live utan jag har bara sett valda delar från klipp på nätet, dock är jag så nördig att jag då och då har tittat på riksdagens frågestund.)

Leather me up

Handleden luktar gammalt läder. Det är lockande och motbjudande på samma gång. Klockan sitter åt och lämnar spår precis som tiden.
Just hemkommen efter en kväll med Tunna. En standardhelgkväll. Jag gillar standard även om denna bjöd på ett par små överraskningar. Jag gillar överraskningar också.

MTV säger, medan de spelar Interpols nya fina singel The Heinrich Maneuver, att Jessica och Patrik passar ihop men inte Robin och Jessica. Tough luck Robin, I know how you feel.

11 januari 2008

Öm i pungen

Pengapungen alltså. Den andra har ingen anledning alls att vara öm.
Spenderade nära 1500 på kläder och dryga 600 på böcker idag plus 100 på mat och kaffe. Men det ovanliga är att ömheten inte är helt oangenäm.

Brandbilen som försvann

Eller rättare sagt branden som försvann. När jag kom gåendes upp för backen som leder till stora entrén i mitt hus möttes jag av de blinkande blåljusen från tre brandbilar. Den nyfikne vaknade till inom mig och tydligen är det så att någon har anmält brand i A-delen av huset (jag bor i B) men anmälaren kunde inte exakt säga var det brann. Förutom anmälaren är det flera andra som har känt röklukt.
Enligt uppgift ska det finnas tre olika larmsystem för brand i huset och ett har gått, ett annat går ibland och det tredje är helt tyst så nu när brandmännen inte vet var det brinner (eller om det brinner överhuvudtaget) kör de runt med sin stege utanför fasaden och fluktar in genom fönstrena. Det verkar gå så där.

Ja jag ska inte vara hemma ikväll ändå så ni behöver inte oro er för mig, om ni nu mot förmodan skulle få för er att göra det.
Eventuellt mer info om branden senare, nu innan jag går igen blir det avslappning med Puccini och macka.

10 januari 2008

Hett var ordet

Kollade just på förra årets bästa polisfilm, engelska Hot Fuzz, av "edgyiga" regissören Edgar Wright och "babyfaceiga" skådisen Simon Pegg. En underbar film med populärkulturreferenserna visslande runt huvudet lika fort som de avlossade kulorna.
Betydligt mer underhållande än remaken på Miami Vice som jag såg tidigare idag. Där måste det ha slagit över för regissör Michael Mann för om man tyckte Heat var en stiliserad "show off"-film så är Miami Vice tio gånger värre.

Men se Hot Fuzz för all del och skratta år NWA och Judge Judy med flera.

09 januari 2008

The pursuit of happiness

Från och med idag är jag i praktiken eller teorin, jag har inte bestämt mig riktigt för vilket det är, ledigt i tolv dagar. Vad ska jag göra?
När man har saker att göra vill man vara ledig, när man är ledig vill man ha saker att göra.

Why me?

Min tidigare vurm för TV-serier från Amerika har helt avtagit. Nu är det istället, något oväntat efter filmkursen, film som gäller. Jag tittar bara på sådant där jag vet att jag kommer få reda på hur det slutar inom de två närmaste timmarna. Jag har ett ofantligt behov av slut just nu.

Tidigare såg jag som sagt Sunshine och nu ska jag se Zodiac.

Ute regnar och åskar det, säkert därför jag har haft så ont i huvudet idag. Jag sitter hur som helst inne, torr, med en kopp ofantligt god varm café au lait nu.

Skämmes ta mig fan!

Jag sover för lite igen, eller som vanligt kanske. Idag när klockan ringde var jag hiskeligt trött och funderade direkt på att bara vända mig om och somna om. Men så for en tanke igenom mitt huvud: Har du ingen skam i kroppen? Det är gästföreläsning idag och killen har åkt så långt som ifrån London hit till Göteborg för att snacka om filmens tillstånd i Hong Kong inför ett gäng totalt ointresserade halvt misslyckade jeppar från Sverige, show some respect goddamnit! Du gillar ju till och med Hong Kong-film. Dessutom har du lovat att gå till posten idag. Så jag mannade upp mig och gick ut. Det känns rätt bra nu.

Kollar på filmen Sunshine. Har fixat upp usb:n och 360:n så nu blir det fintittande på TV:n framöver. Det är nice.
Sunshine är riktigt bra faktiskt, lite 2001, Aliensblandning så. Egentligen gillar jag ju inte läskiga eller psykologiskt påfrestande filmer men denna funkar fint.

Nu blir det kaffe!

Tänk på procenten Helge

Primärval i New Hampshire. Viktig stat att vinna. McCain har redan vunnit för republikanerna och Clinton leder just nu knappt före Obama för demokraterna.
Följ uppdateringarna på:
www.usatoday.com
www.nypost.com
www.washingtonpost.com

08 januari 2008

En listjävel

Ja, jag försökte låta bli men nu när jag tillhör den snälla, milda, mesiga delen av befolkningen måste jag ju bara göra en lista över året som gått, 2007. Den innehåller sådant där mainstream-tjafs som alla andras listor gör, dock blir den inte särskilt lång som väl är (så jäkla bra var inte året).

Årets konsert: Erykah Badu på Way Out West
Årets kortfilm: Hotel Chevalier av Wes Anderson
Årets TV: House och FNL
Årets händelse: Brollan gifte sig med Kajsa
Årets blogg: Christian Stenevis (när han väl har tid att skriva i den)
Årets se-men-inte-röra: S
Årets utsugare: Stiftelsen Chalmers Studenthem
Årets vattenhål: Chokladbaren (Skanstorget)
Årets dryck: Kaffe
Årets raket: NFL
Årets fulaste ord: Teknisk och liknande
Årets nästa-års-mest-emotsedda: Att Zander börjar blogga
Årets nyhet: Poncho spekulerar (numera Reread Rewritten Re:Poncho)

Gunwhipped

Vad är det som händer med mig? Jag börjar bli snäll! Jag har gjort goda gärningar och tjänster hela två dagar i rad nu. Igår jagade jag efter en mamma vars unge son lämpat av en vante ur vagnen och idag hjälpte jag en vän att göra av med en herrans massa pengar genom att agera mellanhand.
Är det en ny Poncho som står att finna i det nya året? En Poncho 2.0 i web 2.0? Var tog den sure lille arge människan vägen som hade skrattat åt ungen i vagnen och vinkat bye bye med vanten i handen? Människan som hade sagt, nej tyvärr den var slut, utan att ens gå och undersöka saken?
Ja, jag vet inte, men en sak är jag ganska säker på, jag kommer få skit för det här ändå på något vänster.

06 januari 2008

Straight edge och cold turkey

Det finns saker som inte är bra för oss. Världsliga ting och andra mindre världsliga ting. Sådana ska man akta sig för. Det ska jag göra i alla fall.

Intercepted

Seattle Seahawks vann till slut klart med 35-14 mot Washington Redskins i den inledande wild card-matchen i kampen om en plats i Super Bowl XLII, men det satt onödigt långt inne efter att ha kastat två interceptions i fjärde kvarten. Seahawks defence höjde sig ett snäpp efter en halvtaskig säsong och höll Redskins ute ur matchen i de tre första kvartarna och sedan efter att ha tillåtit två touchdowns tog de sitt ansvar och bar två interceptions tillbaka för lika många touchdowns genom de båda cornerbacksen Trufant och Babineaux.
Nu väntar Green Bay Packers i nästa match. Ett laddat möte för Seahawks coach Holmgren som ledde just Green Bay under sju år på 90-talet och som han vann med 97 och tog till en andraplats 98.

Sitter också och läser vad Aftonbladets nye chefredaktör Jan Helin har lyckats sliska ur sig angående det senaste dataintrånget. I en lång harang försöker han dölja den otroliga klantighet som tidningen och inte minst han själv har visat med någon sorts personangrepp mot hackarna, vars medel må ha varit olagliga men målen var i alla fall i grunden ädla, att få kvällstidningarna att fokusera på lite mer "riktiga" nyheter. Det är lätt att vara osaklig i sin egen tidning när ingen säger emot. Ett oklokt val herr Helin, sådant brukar mest reta upp folk ännu mer.

05 januari 2008

No. 2

Darjeeling Ltd.

Kanske ska börja med att utfärda en liten spoilervarning då. Jag ska inte dra igenom hela filmen men några detaljer kanske jag avslöjar rent oavsiktligt.

Så fick jag då äntligen se den, filmen. Den inleder med en liten kortfilm som har direkt relation med huvudfilmen och jag måste säga att den lilla snutten bräcker det mesta jag har sett. Jason Schwartzman och Natalie Portman har ett för mig klassiskt möte på Hotel Chevalier som också kortfilmen heter. Ett hotell som är taget ur en av Wes Andersons våta drömmar. Man vill tro att det är Sven Nordqvist som är set designer och så fortsätter hela filmen. De så detaljrika miljöerna, slow-motionpartierna, musiken och kameravinklarna med de vinkelräta klippningarna är så typiska för Anderson. Och jag älskar det!
I centrum står de tre bröderna Whitman som sammanstrålar på The Darjeeling Limited, ett tåg som trafikerar provinsen med samma namn, för att bege sig ut på en andlig resa påkommen efter faderns begravning och ett misslyckat självmordsförsök.
Så länge filmen utspelar sig på tåget kommer den aldrig riktigt igång tycker jag och det är inte förrän den dramatiska peripetin infaller som den lyckas engagera på ett djupare plan.
Trots filmens till en början begränsade utrymme känner jag aldrig att den har en fast utgångspunkt, något som alltid funnits i Andersons tidigare filmer, utan här trevas det runt ganska beskedligt och man får aldrig heller riktigt klart för sig vad den vill säga. Men detta blir bättre som sagt i filmens andra hälft.
Angående skådespelarna så kan jag absolut inte klaga. Tre av mina manliga favoritskådisar, om Luke Wilson hade varit med också hade jag legat i en hög på golvet och bara skakat, levererar utan tvekan. Sedan är ju Natalie Portman ganska lätt för ögat också även om hon bara dyker upp som en cameo i själva filmen.
Sammanfattningsvis är det en mycket speciell film och väldigt typiskt Andersonsk, väldigt personlig och rak på ett varmt och hjärtligt sätt om familjerelationer, mod, vänskap och kärlek, lycklig som olycklig sådan. Det är inte hans bästa men den är väldigt bra.
Har man dock inte sett något av Wes Anderson tidigare kanske inte detta är den bästa filmen att börja med.

04 januari 2008

Se, nu är den klar!

Den första koppen är brygd. Det blev väl en blandning eller variant av café au lait och cortado om man ska svänga sig med de fina termerna. 50/50 espressokaffe från mokabryggaren och skummad mjölk (jag har en liten "pump" som man sätter på den rostfria kannan där till höger, inga avancerade grejer men det blir ett fint skum).
Den smakade jäkligt gott måste jag säga, jag är hemskt nöjd. Möjligtvis var den en anings bitter men det är ju lite svårt att hålla koll på temperaturen i mokabryggaren så här i början. Sedan kan man ju också ifrågasätta klokheten i att sätta i sig en stor kopp starkt kaffe klockan 11 på kvällen men jag kom inte hem förrän nu, var med Karin och Jögge hos Carin med C.
Jag ser fram emot alla de goda koppar kaffe som jag ska göra, dricka och bjuda på. Som sagt är du välkommen!

King of the world

Så var då Iowas primärval gjort. Obama knep förstaplatsen för demokraterna, kanske inte helt oväntat medan Hillary "bara" kom trea. Om ni frågar mig nu så säger jag att Obama blir USAs näste president. Det inte bara tack vare denna vinsten utan även den stora spridning av röster som finns bland demokraterna. Här vann Mike Huckabee något oväntat före mormonen Mitt Romney, vad det visar på kan jag inte säga men vi har väl alla noterat att Chuck Norris står bakom Huckabee. Är det en förklaring? Ja!

Den lille mannen med mustasch 2

Min kaffebeställning har anlänt och den ser ut som en skänk från ovan. Jag ska ta en bild på hela härligheten sedan. Wunderbar!
Tänk vad roligt jag ska ha ikväll när jag i lugn och ro får sitta och pilla med min mokabryggare och, förhoppningsvis, dricka fina espressos, cappuccinos och en och annan liten latte kanske.
Men nu är det ut mot Biopalatset som gäller!

I'm quietly judging you

Jag har varit borta i två veckor och har inte tittat i postlådan än men jag kan inte göra det nu för Magnolia är en så bra film. Som sagt kan man se den om och om igen.
Imorgon ska jag förhoppningsvis också se en bra film. Darjeeling Limited på Biopalatset.

03 januari 2008

Alla vägar leder till Kapellplatsen

Icke, det gör de inte alls. Men varje gång jag kommer tillbaka till Göteborg så ser jag direktspårvagnen precis lämna Drottningtorget och jag tänker, jaja men det gör ju inte så mycket, så jag sätter mig på nästa vagn som kommer in. Vad är det jag tänker med i den stunden? Suger tågresan musten ur mig så pass? Det är inte första gången det händer. Nu insåg jag ju dock mitt misstag redan vid Hagakyrkan så det var ju inte så farligt men ändå.

Den lille lille

Idag får jag åka hem! Skulle egentligen åkt igår men stötte på komplikationer. Jag vill springa runt och ta Göteborg i min famn men antar att det också kan bli lite problematiskt. Får väl nöja mig med att ta spårvagnen hem till lägenheten, inleda upplivningsförsök på mina bonsaiträd (det där med att be andra vattna ens blommor funkar aldrig riktigt tyvärr) och sedan fortsätta kvällen i botanikens tecken genom att titta på Paul Thomas Andersons film Magnolia som tydligen går på 2:an. Gör det du också förresten, en mycket bra film.

01 januari 2008

Ah what?

Var kom Faust ifrån? Det är ju sådant jag går och tänker på för mig själv och aldrig talar med någon om och så dyker det upp här. Mycket konstigt.

Jag längtar tillbaka till Göteborg måste jag säga. Känns bra. Lite nystart nu.

BUI - Blogging Under the Influence

Ja självcensuren, den härliga, flyger all världens väg i samma takt som alkoholen introduceras i kroppen. Jag kände idag en stor avversion mot att logga in här och jag blev tvungen att ta bort de mest förvirrade inläggen. Live-blogga med öl i handen är ingen bra idé.

Angående den nya grafiken så har jag redan fått det bästa betyget från Zander när han skrev cleant. Det var det ordet och "tidning" jag hade i tankarna när jag gjorde bytet.

Och jag kunde inte låta bli att slänga iväg ett sms heller runt halv sju idag på morgonen innan jag tappert stöp i säng. Varför gör man sådant? Helt vansinnigt. Ja, jag antar väl att jag ber om ursäkt för det men ursäkter är ju också väldigt mjäkiga.

Det är bara du egentligen

Ja nu ser jag problemet. Alldeles för många känslor med i spelet. Men egentligen, när jag tittar närmare på det, består det bara av knutar som bara består av vägar fram till dig, närmre eller längre bort. Vad kan jag göra därifrån?

Nu kom jag på det

Det var ju angående Bloggens nya rubrik. Om ni har något emot den kan jag säga att om jag jobbat på CBS eller FOX och kommit på motsvarande byte hade jag fått mitt liv säkrat kan jag säga. Trots nämnda ambitioner om sportjournalist så måste det ju ändå vara rubriksättare för CBS 60 Minutes som är målet.
Tack och hej, och gott nytt år!
Tyck om min ny look på Bloggen eller inte.

Ring klocka ring!

Nyår är slaget! Jag har gjort ändringarna som jag utlovade. Är de lika fantastiska som ni tänkte? Mats säger "NEJ"! och jag bloggar direkt från Rågvägen. Vad han säger skiter jag i som vanligt och Colts förlorade till Gösens stora besvikelse, jag led verkligen med honom när jag satt inne med resulatet hela kvällen. Ja, jag tänkte ju skriva något annat mer men det har jag glömt bort nu, smått berusad som jag är men mycket nöje med den nya bloggen som sagt.