Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

30 april 2008

Nu får det vara nog!

SVT ska direktsända Englas begravning. Det vänder sig i magen på mig. Att kvällstidningarna tar till snaskjournalistik kan jag förstå men SVT? Det var ju bara någon vecka sedan det blev rabalder när en programledare i P3 nämnde mördarens namn innan organisationen godkänt det. Visserligen är inte SR och SVT samma företag men de verkar under samma villkor.
Familjen borde lämnas ifred så att de kan sörja i lugn och ro.

Allt bra är från 85


Babar!

29 april 2008

27 april 2008

Eller här

När han blir krossad av ett gäng tolvåriga Kent-fans.
Läs!

Ja men se bara!

"Om det inte låter för mycket som Malcolm Muggeridge så skulle jag vilja säga det faktum att jag skriver i blod, inte i bläck. Mitt rykte som musikkritiker har fått ett eget liv och jag kan bara följa."
-
Carl Reinholdtzon Belfrage på frågan om vad han är mest stolt över.

Han har fått en alldeles egen etikett nu.

Google FTW!

Jag har inlett mitt korståg mot Reinholdtzon Belfrage. Jag googlade hans namn och hittade detta. Att bli kapad jäms fotknölarna av amerikanska t.A.T.u.-fans är oerhört stort! Hysteriskt kul!

Glassmaskinen

Just det, det glömde jag att nämna. Reinholdtzon Belfrage var ju på Styrbord Babord. Min nemesis, min Spökplump. Men han vet inte om det.
Killen måste ha gått ner sjukt mycket i vikt för senaste gången jag såg honom var han direkt pluffsig. Lite som jag är nu med andra ord. Damn! Han ligger en upp på mig där!

Men förresten? Vad är grejen med Styrbord Babord? Okej, stället lutar redan innan man tryckt i sig alla de där ölen och det är ju tufft. Men dansgolvet är bland de sämsta jag någonsin varit på. Litet, usel musik och som om inte det vore nog så har de en rökmaskin där också. RÖKMASKIN! WHAT THE FUCK? Lite för mycket högstadiedisko från 90-talet för min smak.
Det roligaste med gårdagen var att så många från klassen slöt upp.

Tacka vet jag Nefertiti. Där får man sig lite riktig dansmusik till livs i alla fall. Om man nu pallar med kön.

Men för Guds skull!

Jag har upptäckt att det är fler än bara den innersta ringen som läser min blogg (så klart). Och det är ju bra! Men vad jag saknar nu är feedbacken. Det är lite för få kommentarer för att jag skulle vara riktigt nöjd.

Igår (lördag) hade vi tenta i alla fall. Och tro det eller ej så var jag nog en av tre som tyckte att de gjort en bra tenta. Det måste väl var positivt för mig? Eller?

26 april 2008

Tandvårdsreformen

-De andra kanalerna får stå för floursköljningen, vi bjuder på godiset.
Så sa Kanal 5:s programchef Johan Westman 2004. Det tycker jag var roligt sagt. Synd för Johan Westman att floursköljningar börjar bli populärt igen bara.

25 april 2008

Det började som en förolämpning mot någon annan men slutade som en hyllning till mig själv

Utanför mitt fönster bedriver någon sorts trast akrobatiskt anfallskrig mot en skata. RAF mot Luftwaffe.
Det hela är mycket störande eftersom trasten ifråga inte direkt är tyst när hon far som en pil genom luften.
Innanför fönstret sitter jag och läser en artikel av den otroliga duon Djerf-Pierre och Weibull.
Ständigt denna Weibull!

Maj Schmaj

Jag sticker ut hakan och säger att majs första sex dagar kommer att bjuda på två av mitt livs topp 10 bästa spelningar. Redan den förste kommer This Will Destroy You hit till Göteborg och Henriksberg. Förband är Göteborgsbandet ef.
Sedan, fem dagar efteråt, antagligen den spelning som kommer klämma sig in precis före TWDY+ef på min spelningstopplista nämligen Explosions In the Sky på Debaser i Malmö. Förband här är någon snubbe från Oregon som ligger på samma bolag och som kallar sig Eluvium.
För er som möjligtvis känner igen något av bandnamnen och vet hur de låter inser att här kommer det bli postrock en masse! And I like it!

24 april 2008

Hej Majvallen!

Jag lägger till Majvallen i min blogroll. Ett bloggarkollektiv bestående av idel klasskamrater och tillika goda människor.

23 april 2008

Oldies but goldies

I mitt sökande efter den ultimata TV-upplevelsen har jag som bekant börjat leta mig bakåt i arkiven. Turen har nu kommit till ITV:s magnifika dramatisering av P.G. Wodehouses Jeeves and Wooster. Serien, som är två år äldre än Highlander - The Series och alltså även den en produkt av det glada 90-talet (1990), ger mig små men inte desto mindre goda minnen från min barndom och den har så här efter tre avsnitt absolut levt upp till dem.
Vad som gör serien så bra är dels Wodehouses intrikata små historier och levande persongalleri och dels sättet som titelrollerna spelas av Stephen Fry och Hugh Laurie (dr. House) - två av mina favoriter.

Grattis alla pandor - BD har kommit till stan

Jag var rätt säker på att jag skulle gå på Way Out West men så plockar de in det mest döda bandet i svenska musikhistoria, Broder Daniel. Och tanken med spelningen är visst att den ska fungera som minneskonsert för gitarristen Anders Göthberg. Som om det inte var sliskigt nog från början?
Mitt tips är att Henrik Berggren har ont om pengar. Han är lite som Torsten Flink, lova en femhundring i botten på en tunna hårbalsam så har du honom fast.
Jag har sett dem förut, Broder Daniel. Den gången levde de men det var dödstrist likaväl. Vad kommer det inte bli denna gången då?

Citrus Fresh

Detta är det intressantaste man kan följa på Internet just nu. Det är så bra att jag funderar på att göra det själv.
Men det får vara till jag är i Bergkvara i sommar för om jag ska sluta äta så måste jag ha folk omkring som kan ta hand om mig när jag rasar ihop.

22 april 2008

Hög standard

Highlander - The Series fortsätter att övertyga. I säsong 1, avsnitt 21 - Nowhere to Run, dyker årets Oscarvinnare för bästa kvinnliga huvudroll, Marion Cotillard, upp i vad som var hennes första roll. Det är credigt.

21 april 2008

Onödigt långa rubriker för onödigt korta inlägg är en fråga för sig

Grattis på 23-års dagen Rickard Karlsson!

Sommargöteborg

Spenderade kvällen på ett härligt soldränkt Heden och tittade på lika härlig kämpafotboll i Korpenserien.
Och det är som Anton säger: "Göteborg är en väldigt vacker stad på sommaren."
Att han sedan fortsatte citatet behöver vi kanske inte ta upp.
"Den har våldtagit mig i veckor nu och så plötsligt visar den framstjärten."

Tunghäfta

Jag läste nyligen en artikel av evolutionsbiologen Staffan Ulfstrand där han hävdade att rösten/läten är en del av den sexuella selekionen hos så gott som alla arter. Det är därför människan har blivit så extremt pratsam på relativt kort tid.
Efter att ha tagit del av denna teori klarnar ett och annat för mig. Ett är att jag på sätt och vis är evolutionärt handikappad i och med att jag inte alls är särskilt pratsam och det andra är att den kvinnliga delen av människoarten inte har insett storheten i småländskan. I alla fall inte min småländska.
Men just den evolutionära efterblivenheten väger jag visserligen upp med mitt extremt tilltalande utseende och mitt bländande intellekt och dialektbiten är nog bara en fråga om nötning. Det har ju trots allt lyckats för andra smålänningar innan mig.

20 april 2008

Kort

Jag har tidigare, både här och i andra forum, gnällt över själva utförandet av TV-serier så som Heroes och Dexter. För övrigt bra serier. Det är främst klippningen/redigeringen som jag har stört mig på.
Idag är det närmast omöjligt att se en produktion, på TV eller på film, utan blixtklipp i minst fem olika vinklar och det är när detta inte finns som man reagerar. Jag har stönat högt när till exempel Heroes växlar ner och gör långa långsamma inzoomningar på ett par rådjursögon. Det är ju en teknik från en svunnen tid har jag tänkt.
Men det är bara i kontrast som jag tycker det är hemskt att se.
Jag har tittat på halva första säsongen av Highlander - The Series från 1992. Jag antar att man kan kalla den motsvarande till Heroes idag. Här finns det knappt några snabba klipp alls. Möjligtvis ett par i fäktningsscenerna men det är mer för att dölja skådespelarnas bristande fäktningsteknik än en konstnärlig ambition. Men jag gillar det. Långsamheten gör sig fruktansvärt bra. Det är bara vi som har vant oss vid den nya sortens serier som ser den som något mindre värt. Det är den inte. Jag säger att den är på väg tillbaka.

19 april 2008

Vi vann visst, vi smålänningar!!

HV 71 vann SM-guld efter en fjärde raka vinst mot Linköping. Jag älskar det! HV må vara det lag i Elitserien som är mest värda att vinna guldet!
Det är i och för sig en grej med Linköping. Nu kan jag ju inte säga allt för taskiga grejer om laget eftersom jag har släkt som bor där. Men jag kan säga att Linköping inte är redo för vad det innebär att bli mästare. De har ingen historia av att vara det. De har ingen historia i klubben över huvud taget. Någonstans har det gått lite för fort.

SM-guld till HV! Jaaa! Guldet har kommit hem till Småland igen! Det bästa av allt. Småland är faktiskt bäst.

18 april 2008

Naken

Jag har rakat av mig skägget. Skägget är borta. Det ligger döende strån i mitt handfat.

Tandkräm goes politik

Jag har bytt tandkräm. Inte märke, bara sort. Bakom bytet döljer sig det enkla skälet att den vanliga sorten var slut i affären.
Den nya tuben har en annan färg Den går främst i blått. Den lovar mig, om jag använder den rätt, ett totalt skydd dygnet runt. Och som om det inte vore nog så lovar den att göra mig vitare.
Vad kan man då dra för slutsatser av detta? En är i alla fall att jag antagligen borstar tänderna med en liten del av USA.

13 april 2008

Harry Potter gillar pannkakor. Det gör jag också.

En kväll som till synes gått helt åt helvete. Enligt alla utom mig.
Okej, vi hade inget planerat. Det började med att vi slöspelade lite TP hemma hos mig. Allt eftersom tiden gick utkristalliserade sig Röda Sten som målet för kvällen. Det blev taxi ut, fem personer á 50 kronor. Väl där hände det grejer. Efter 45 minuter i kö och tre meter kvar till dörren säger vakten "nu släpper vi inte in fler på ett tag". Nu släpper vi inte in fler på ett tag... Vad fan betyder det? Jo, det kan jag tala om - det betyder: Nu släpper vi inte in fler överhuvudtaget. Dock står vi kvar i kön ytterligare 15 minuter - något som jag inte hade något problem med i och för sig. För jag har ju som kanske några av er vet ett av världens största tålamod. Dock var det inte hela anledningen för längst fram, precis bakom vakten, stod Doris. En klasskamrat från litt.veten. Och hennes undertryckta ilska gjorde mig alldeles varm inombords. Hon stod kvar när vi gick.
Efter vårt frånfälle var resten av min grupp väldigt modfälld. Jag såg det som min plikt att liva upp dem och jag gjorde mitt bästa. Jag nådde nog inte hela vägen för snart var vi helt splittrade vind för våg.
Men vad vet man om en kväll som inte blev som man trodde? Ingenting är det rätta svaret. En kamrat som varit inne på Röda Sten berättade att det var väldigt tråkigt, så där missade vi inget. Och tänk på alla pengar vi sparade! Nu kan vi ju kosta på oss en utgång mitt i veckan nästa vecka.
Jag ser det positiva i allt! Gör som jag!

12 april 2008

Stellan Bengtsson tycker som jag...

Jag har funderat lite på det där med de nya "pop- och rockstjärnorna" som knarkar så fruktansvärt mycket. Jag gillar det inte. Trodde jag, tills igår. Då lyssnade jag på Sly & the Family Stones "höjdarlåt" A Family Affair. Innan Sly sjöng in den låten rökte han antagligen mer gräs än vad vad alla de där Amysarna och Petesarna gissningsvis sett i hela sina små liv.
Så slutsatsen blir då alltså att jag egentligen skiter i om artister knarkar eller inte så länge de gör bra ifrån sig. Härligt omoraliskt!

Och på tal om knarkare. Sommarens skådespelare kommer för övrigt bli Robert Downey Jr. Med roller som Ironman i Ironman och den underbara "jag-gör-allt-för-konsten-så-jag-opererar-mig-svart-skådisen" i Ben Stillers Tropic Thunder kommer han dominera på en filmduk nära dig.

10 april 2008

Grattis Rögle!

Roligt med lite klassiska lag i Elitserien. För visst är Rögle mer klassiskt än Malmö.

09 april 2008

En halv man

Jag slant med trimmern idag på morgonen. Det blev ett litet hack på vänstra sidan av hakan. Jag känner mig halv. Men jag undrar om det verkligen syns eller om det bara är jag som ser det eftersom jag vet var det är.

08 april 2008

Att slitas mellan förtvivlan och hopp

  • 0-1 13:e minuten. Ok, det är lång tid kvar. Bara att borra ner huvudet och kämpa vidare.
  • 1-1 30:e minuten. Bland de hårdare nickarna jag sett. Hyypiä dominerar in den. Men det är fortfarande långt kvar och ett mål från Arsenal och vi är borta.
  • 2-1 69:e minuten. Det är bara Torres som kan göra sådana mål. Jag säger "nu plockar han ut Crouch" och det gör han, in kommer Babel. Jag är jäkligt nervös för det är fortfarande ett mål för Arsenal bara.
  • 2-2 84:e minuten. Precis när jag börjat bli hoppfull på allvar går Hyypiä bort sig och låter Arsenal stöta in ett i så gott som öppen bur. Nu är det fan kört tänker jag.
  • 3-2 85:e minuten. Reprisen går på förra målet. Det klipps in i direktsändning. Babel sliter sig loss i straffområdet. Får knuff på knuff men fortsätter att springa tills han får en dragning i armen. Han faller och det är en solklar straff. Jag skriker rakt ut "straff!" och fortsätter "sätt den nu Gerrard-jävel!". Han gör det och nu börjar en riktig nagelbitare.
  • 4-2 92:a minuten. Arsenal desperatpressar och har en frispark på egen planhalva. En halvdålig frispark som rensas bort upp mot mittlinjen. Babel rushar mot bollen och den ende Arsenalspelaren som är kvar är Fabregas som slog frisparken och han kan inte stå emot Babels snabbhet. Babel kommer fri med Almunia som är helt felplacerad och det är inte svårt för Babel att rulla in segermålet.

Yay!

Jag har laddat hem första säsongen av Highlander - The Series! Jag ser det som ett återseende av en gammal god vän. Jag ser det som en liten julafton.
Ikväll är det fotboll och det kan också bli en liten julafton. Mitt enda tipp är att Arsenal missar en straff.

03 april 2008

Dagens

Grindermans No Pussy Blues är dagens. Dessutom vill jag se ut som Nick Cave. Åtminstone håller vi cigaretten på samma sätt redan.

Youlänk

Jag vill bara klargöra en sak. När folk skickar Youtube-länkar till mig över MSN eller Skype är det sällan jag tittar på dem. Inget illa menat men jag måste vara så selektiv i min mediekonsumtion för att inte få någon sorts overload.
Ni måste ju förstå att om man spenderar så mycket tid med media som jag gör måste man dra en gräns någonstans.

Ett kryss blir en semifinal

Det blev ingen Liverpoolvinst igår men det blev åtminstone det nästan näst bästa. Ett kryss och ett mål.
Man kan utvärdera om det var rättvist eller inte och peka på bollinnehav och målchanser men vad gör sådana saker när det står ett taktiskt mastermind i Liverpools coachruta. Att se Liverpool spela i CL är som att få helkroppsmassage av tre snygga indiskor för en taktikälskare som jag.
Så ett tack för krysset går ut till en spanjor, en dansk och en holländare (då menar jag Kuyt och inte domaren för inte var det straff).

02 april 2008

Jag är göteborgare!

Jag "kom på" den bästa ordvitsen jag hört någonsin. Jag bjöd på lite vickning med dip igår under pokerkvällen (förutom det öppna kylskåpet) och dipsmaken var Holiday.
Idag kom jag på det här: Det är en omskakande smak Holiday ([håll-i-dig] sagt på göteborska). Jag skrattade så att jag var tvungen att lägga mig ner på köksgolvet.
Vad säger det om mig? Har jag blivit göteborgare eller var jag bara väldigt trött?

If you lived here, you would be home by now

Och där övertygar Luger mig att gå på Way Out West i år igen. Nick Caves Grinderman. Taget! Foten är nere.

En läxa som heter duga

Efter gårdagskvällens fina resultat fick jag idag en lätt hybris. Och som de gamla grekerna kan intyga är hybris aldrig en bra sak.
Jag förlorade alltså lite pengar. Hur mycket och på vad berättar jag inte men jag kan säga att det inte var mer än jag vunnit i veckan och att det var ett helt vansinnigt sätt att förlora pengar på.
Jag kan lova att det inte kommer hända igen.
Bästa kuren nu som jag ser det är pizza, chips och dip, cola och en Liverpoolvinst.

Pokerkväll på Kemivägen

Man kan tala om personkemi. Om man vill.
Man kan tala om rena behov. Om man vill. Men det ska vi inte.
Nu ska jag prata om den pokerkväll jag bjöd in till i afton.
Det var fem hungriga spelare som satte sig ner runt mitt rektangulära bord förutom mig.
Och när jag säger hungriga så menar jag det ordagrant också. Jag har aldrig förr sett vuxna män stångas och trängas så framför ett kylskåp som ikväll. De närmaste jag kan relaterar till är mina småkusiner framför en uppdukad all-you-can-eat-godis-buffe.
Fast detta frosseriet kan jag ha överseende med. Inte bara därför att jag fick flera storögda löften om att jag när som helst skulle få komma och äta ur deras kylskåp utan också för att de lyckades lämna mer pengar i min lägenhet än vad som fanns där tidigare.
Vi körde tre omgångar och jag kämpade in segern i den andra efter ett spektakulärt heads-up-spel mot Nicklas där han gick från pinsam short-stack till monstruös chip-lead till att förlora tillbaka allt till mig igen. Den bästa heads-up-matchen jag varit med i någonsin faktiskt.
Annars hette dagens pokerkung Marcus. Han tog upp de två andra segrarna som jag inte mäktade med. Där var Ramin runner-up båda gångerna.
De två återstående som jag inte nämnt var Micke och Peter.
För övrigt gick jag ännu mer plus på kvällen när Champions League gick min väg. Vinsten för kvällen stannade på 300 kronor.
Kanske är det värt att få kylskåpet länsat ändå?!
För en annan bild av vad som skedde ikväll så kan man möjligtvis söka upp Mickes och Marcus kollektivblogg Majvallen. Åtminstone kan man fråga där om detta har hänt eller inte.

31 mars 2008

Breaking nöjesnyhet

Jag har en liten tråkig nyhet att berätta för er. Stänkarrockbandet Love Guns finns inte längre. Bandmedlemmarna befann sig på lite olika platser i livet och valde därför att gå skilda vägar när de inte kunde ge 100%.
Vidare kan jag säga att allas vår favoritbassist Rickard Karlsson tar steget och flyttar från Kalmar. Han styr kosan norrut mot Stockholm inom en snar framtid.

Nu är alla från mitt "ungdomsgäng" utflugna ur hemlänet. Känns lite ledsamt men samtidigt väldigt spännande.

Jag börjar se en poäng med Facebook

Nu har jag börjat adda folk från klassen på Facebook och helt plötsligt loggar jag in mer ofta. Otroligt, jag som trodde Facebook var dött.

29 mars 2008

Direkt in i startelvan

Glöm nu inte att skapa er ett lag på startelvan.se. När ni gjort det så får ni gå med i min liga Div. 5 Sydöstra och utmana mig. Jag vill minnas att jag kom etta i den ligan jag var med i förra året, för visst föll brollan ifrån lite där på slutet?
I alla fall! Upp till kamp, det är bara cirka 18 timmar kvar till avspark!

28 mars 2008

Dagen efter dagen före

Ja jag var ute igår och lät livet ha sin gång. Det drev med mig som vanligt och nu kan jag inte sova. Fast klockan är ju snart halv ett så varför sova?
En dagen efter ska helst tillbringas med en Nicolas Cage-rulle (idag blir det Snake Eyes igen, mest för att min namne Per på weirdscience snackar om den så mycket) och att ligga och fundera på vad man ska stoppa i munnen lite senare.
Jag måste gå och plocka ut biljetterna till Gais-Elfsborg idag också, eller var det imorrn?
Det ska bli skoj med allsvensk premiär live.

En stor klubb

Jag fick utmärkt kritik på mitt reportage om Hagabion idag. Jag är väldigt nöjd. Och med det är kursen slut.
Slutet celebrerade vi med en utgång.
Tydligen är torsdagar något av JMGs främsta utgångsdagar. Det var första gången för mig och jag väntade andäktigt.
Det hela började på "King's" och fortsatte till vad som tydligen är journalistettornas stammisställe, Svanen. En klubb som dyker upp varje torsdag för de popungdomar som inte pallar att stanna hemma en vardagskväll.
Och helt plötsligt går hon Ida Marie som man hört så mycket om på scenen. Det hade jag inte förväntat mig. Det var faktiskt ganska angenämt.

Kvällen gick och jag drack en eller två för många öl för att jag ska vara riktigt nöjd med kvällen. Dessutom dansade jag lite för lite.
Hur som helst gick kvällen och jag lyckades samla ihop de flesta av mitt gäng i hemgångsfasen och ledde dem till Vasaplatsen. Det är möjligt att det var nära till handgemäng där men det tror jag inte på. Efter att alla hyffstat till sig sa jag dock hej då till dem och lät dem ha sin gång. Jag gick uppför backen och tittade inte bakåt.

I och för sig var det en tjej, koreansk möjligtvis, som dök upp framför mig två gånger ute på klubben. Första gången sa hon något till mig som jag inte hörde och sedan försvann hon in i folkmassan. Andra gången dök hon upp när jag dansade vid ett av dansgolvets utkanter och kastade sig runt halsen på mig sedan försvann hon dock in i en två meter lång blond killes famn.

Behöver jag påpeka att jag var jäkligt full när jag skrev detta?

26 mars 2008

90-talet var bäst

Hehe, ser The Sarah Silverman Program och i detta avsnittet upptäcker Steve att Brian, som påstår sig vara en "die-hard-metal-junkie", bara har en sång i sin fem år gamla I-Pod. I och för sig behöver man bara en låt när man har den låten. Two Princes av Spin Doctors!
Och han hade den bara för Steves skull! Det är äkta kärlek det.

Sa jag att jag och min tyngdpunkt är bundisar?

Fotboll - De gröna fältens schack.
När det ligger en halvmeter snö ute kan man inte spela fotboll där. Då får man vända sig till de virtuella vidderna. De gröna fälten av ettor och nollor.
Det finns ett gäng managerspel på nätet men i år väljer jag bara www.startelvan.se. Det gick ju ganska bra förra säsongen.

25 mars 2008

Yes, indeedy

Den här julaftonsmorgon-Bullerbyn-adventskalender-snön kommer tre månader för sent. Det är ju helt sjukt. Blommor och djur har kommit ut och får en halv meter snö i huvudet. Vad händer med dem? Man kan ju hoppas att spindlarna och myggorna stryker med i alla fall. Men vädret sätter också käppar i hjulet för oss människor. Försäsongen för vårt Korpenlag försvinner oroväckande fort under snötäcket den med.

Kursskifte i skolan i veckan. Spännande att se vad det blir härnäst.
Imorgon blir det Hagabion, bokrecension och textkritik.

24 mars 2008

Jag och min tyngdpunkt är bästa vänner

Hej kära vänner. Förlåt mig för att jag inte varit här på ett tag men veckan har varit ganska körig. Jag var som sagt sjuk i måndag-onsdag och så åkte jag ju till Bergkvara i fredags. Men nu är jag i Göteborg igen och lovar bättring.
Tack och hej!

17 mars 2008

Hata, hata, hata

Jag sov mer än brukligt i natt men jag är och har varit ruskigt trött i dag. Jag har en hemsk migrän som lurar runt hörnet. Jag har en hemsk oordning i min lägenhet. Jag måste läsa ett gäng sidor till i morgon och skriva något om dem.
Vad jag vill göra är att kräkas och gå och lägga mig.

Flash Gordon

Jag blev lite förvånad när det började snöa i natt efter vad som var årets finaste dag i går. En anings tråkigt om jag ska tala klarspråk.
Om jag inte sa vad jag gjorde de där sex timmarna i skolan i går så kan jag säga att jag redigerade mitt reportage om Hagabion. Själva redigeringsarbetet är det absolut roligaste i hela momentet. Det är som att få sitta och pussla ett 1000-bitarspussel på arbetstid. Mer sådant tack!

Short Valley Square

Där har jag varit i dag. Tillsammans med två exilsvenskar och en fabriksarbetare. Vi köpte pizza av ett gäng immigranter. Kan det bli mer exotiskt? Svaret är ja, det kan det.

På kvällen efter typ sex timmar i skolan (ja, det är tur att jag inte är katolik, även om det är nästa sak jag ska ljuga om när jag blir tillräckligt full) började vi prata om vad som skilde att dricka öl från att öla eller bärsa. Tror att Micke sa att han drog gränsen vid fem.
Hur som helst gick Micke och jag ner till Andra Lång och drack öl efter att vi varit ohyggligt duktiga och lämnat in våra reportage i god tid. Det blev fem. Vi drack öl.

Imorgon är det St. Patrick's Day och jag ska dricka grönt öl. Grönt öl. Smaka på orden. Ta dem i munnen. Det kommer jag bokstavligen göra imorgon.

15 mars 2008

Petition

Här med börjar ett upprop som förhoppningsvis ska ta Rongedal till Bergkvara Water Festival. Om de kommer ska jag på allvar överväga att betala för att komma in i år.

Skriv en kommentar eller något om ni håller med mig.

Morale booster

Är det någon som spelar in Melodifestivalen? Kan ni isåfall kopiera hon Fridas framträdande till mig? För aldrig har jag stött på något som får mig att lämna TV-rummet för arbetsrummet så fort som det.
Detta skulle ju kunna göra underverk för min arbetsmoral och produktivitet!

Säsongsstart

Den 15:e april äntrar så äntligen JMG BK stolt Hedens gråa grus för första gången. I premiärmatchen är det Mix MegaPol 107,3 som står för motståndet.
Vi har inte hunnit träna någonting än men förhoppningsvis får vi åtminstone ett par tillfällen i benen under den månad som återstår till premiären.
Mer om detta senare.

12 mars 2008

Glurr

Kollade Woody Allens senaste Cassandra´s Dream idag på Hagabion. Hunden med namnet må ha varit en högoddsare men slutet var det i alla fall inte. Trots det var den klart sevärd. Woody Allen är rätt ensam om att kunna göra de mest ångestladdade mördarhistorierna till något man sitter och småfnissar till. Sista 20-30 minuterna hade jag dock bara ont i magen.

Jag har också fått tag i världens bästa toalettläsning. Ebbe Vilborgs bok Latinska citat. På tredje sidan som jag slog upp hittade jag ett Horatiuscitat som passade otroligt bra in på mig om jag får säga det själv: Pópulus me síbilat, at mihi plaude ipse domi vilket betyder - Folket visslar ut mig, men jag applåderar mig själv hemma.

11 mars 2008

Kulor

Heja Liverpool och hej kosing! Måste man deklarera tipsvinster? Det börjar bli trångt i plånkan nu. Det trodde jag aldrig att jag skulle säga.

Annars är månadens skådis Robert Redford.

09 mars 2008

Språkrådets bästa nyord 2007

Efter en noggrann genomgång av Språkrådets nyordlista för 2007 har jag kommit fram till att ordet rallylydnad är det bästa. Det är en svenskifiering av den engelska termen agility i betydelsen av hundtävling.
Grattis rallylydnad!

Facit

Så här i efterhand kan jag säga att jag bara lyckades med en av grejerna på min lista. Kan ni gissa vilken det var? Pizzan såklart!
Jag tror jag håller på att bli förkyld också. Det är så jobbigt!

08 mars 2008

Kom-ihåg-listan

Att göra under lördagen (klockan är i och för sig redan 05.35):
  • Påminna folk att läsa Emmelys blogg och då speciellt min kommentar angående hemkunskapen under "Gräsklippemanneninlägget".
  • Spela Lost Odyssey till döds.
  • Ha lagom mycket ångest.
  • Skriva ihop två krönikor.
  • Tjata med mig någon till att bota bakfyllan på O'Learys med öl, fotboll och en grym club sandwich.
  • Skicka iväg ett par trevare till GU om sponsring till vårat nystartade Korpenlag FC JMG.
  • Äta pizza.

06 mars 2008

Kapilärkraften är bra bara ibland

Min grej är lagarbetet. Såg fotbollen idag, Real-Roma, hemma hos Marcus och Micke och det är uppenbart vilket lag jag höll på. Real Madrid springer runt och spelar för sig själva medan Roma verkligen har fattat vad det handlar om, att spela för varandra, att spela för laget och fansen. Kollektivet är så mycket viktigare än individen. (Robinho är nog den spelare jag har störst problem med.)
Inte för att jag håller på Roma på något sätt (dock drog jag inte 250 spänn på dem), men det var så uppenbart idag. Mitt lag i Italien är ju annars Lazio, i Spanien Atletico Madrid, i Tyskland Bayern (denna säsongen är det ju i och för sig diskutabelt), i Sverige Elfsborg och det största laget för mig finns ju i England i och med Liverpool. Alla utomordentliga laglag.

04 mars 2008

Jag kan flyga, jag är inte rädd

Hu! Det var mig en lång resa jag gav mig ut på. Malmö och Lund höll på att ta knäcken av mig. Men jag fick det jag skulle gjort och lite till gjort så jag är nöjd.
Sedan jag kom tillbaka har jag varit sjukt trött så jag tror jag ska sova en stund nu.

29 februari 2008

Lick my love pump

Sitter i Malmö, dricker bärs med brollan och kollar Spinal Tap. Vi ska till "Debban" senare, Debaser alltså och kolla på fellow smålänningar, Housewife Lovers. Headlinern är visst Montys Loco. Vill minnas att jag såg dem i Emmaboda för några år sedan men jag kommer inte ihåg hur de lät.
Rock on!

Inför sommarens festivaler #3

Flaming Lips till Way Out West och jag kallar det drömbokning. Kanske kan det komma upp i närheten av Badu förra året. Och får vi se några stora djur på scenen i sommar?

28 februari 2008

Malmoe

Jag vet inte vad dealen är med Malmö men staden känns så mycket mer sommar än Göteborg. Året runt.
Okej, jag kan väl resonera mig fram till varför det är så men jag tyckte det lät tufft att skriva "vet inte vad dealen är" så jag var tvungen att göra det. Det har väl att göra med de där två vårarna jag spenderade här när jag gick på Korr.
Jag är här nere för att intervjua Kajsa och skriva ett personporträtt på henne. Hade ett trevligt inledande samtal med henne över frukost och nu lyssnar jag på Shankley's mixtapes och bygger upp tillräckligt med ånga för att skriva ut samtalet på papper.

26 februari 2008

WTF!

Så stänger man av Zelda för att se lite klassisk Besson i och med Taxi... tror man. Men då är det någon jäkla cykel på TV. Reklam tänker man då... men inte. Istället för den franska actionrökaren är det något amerikanskt remake-dravel.
Jag tänker inte titta!

Lite diverse bara för din skull

  • Vampire Weekend har för tillfället den bästa videon ute.
  • Jag förstår inte dr. Coxs aversion mot Hugh Jackman.
  • Den nya "tysta" ringsignalen är idiotisk. Första gången hörde jag inget, andra gången fick jag ont i huvudet.
  • Jag har sex timmar tvättid idag. Kommer inte använda alla dock.
  • Lindsay Lohan ser fett sliten ut.
  • Sex av orden i Språkrådets nyordlista över nya ord från 2007 har med klimat att göra. Då vet man att något är fel.
  • Jag ska åka till Malmö imorgon.

Bootylicious

Nu när jag är ledig har TV-spelssuget i det närmaste avtagit helt. Typiskt. Men jag ska fasen spela bara för att. Vilket ska jag välja? Lego Star Wars eller Zelda - Ocarina of Time?

Käglad

Så här i efterhand kan jag tycka att There Will Be Blood var något av en besvikelse. Visst är det ett gediget hantverk från samtliga håll, men det räcker liksom inte när historien inte engagerar mer än den gör.
Dock har jag aldrig jublat mer åt en slutscen i hela mitt liv tror jag.

25 februari 2008

Ett poäng till mig

Ja, där satt den! Vad var det jag sa? Tilda Swinton för Bästa kvinnliga biroll. Jag borde fasen syssla med det här dygnet runt. Here comes the moneytrain!

24 februari 2008

O som i Ortmark

Eller Oscar. För ikväll är det Oscarsgalan. Jag ska ladda upp med There Will Be Blood och Gone, Baby, Gone och sedan ska jag sitta upp och se galan också naturligtvis. En jobbig sak är dock att jag börjar skolan klockan åtta imorgon bara.
Det ser ut att bli en bra kväll för bröderna Coen med mer eller mindre garanterade statyetter för Bästa film, Bästa regi och Bästa manliga biroll till Javier Bardem.
Personligen hoppas jag mest på Tilda Swinton till Bästa kvinnliga biroll för Michael Clayton. Hon kan vinna 300 pix åt mig.

It's a walk-off, bitches!

Jag vill att det ska finnas home delivery från Konsum! Jag vill inte gå ut och handla nu! Jag är lite lätt bakis, hungrig som faen och trött. Det blåser och regnar ute också.
Home delivery!!!

Hjälp mig hitta en flickvän eller Jag vill gå till McDonalds eller Jag måste gå till tandläkarn

En händelserik dag. Tenta som gick bra skulle jag säga och sedan en hel del öl. Ute och med klassen. Söta flickor och mycket skratt.
Men hur gick det för Eskobar? Inte ens andra chansen eller? Jag har ingen aning. Var låten något bra ens?
Nu sitter jag och äter pasta och väntar på bättre TV-underhållning.

23 februari 2008

Schlagern

Ska Eskobar vara med i dagens melodifestival? Jag såg en intervju med Fredrik Zäll och han är ju med där. Det hade jag ingen aning om, att de skulle vara med alltså.
Dem har man ju i alla fall en relation till, och inte en så liten heller.
Heja Eskobar!

22 februari 2008

Same same, but different

Såg In the Valley of Elah idag och jag är delvis förbryllad att den inte är bland de nominerade till bästa film på Oscarsgalan. Delvis kanske inte är rätt ord, jag förstår ju varför den inte är det, den följer inte riktigt partilinjen vad gäller Irakkriget, men jag tycker att det är synd, för den är ruskigt bra.
Dock är ju Tommy Lee Jones nominerad för bästa manliga huvudroll. Good for him! En makalös insats.
För övrigt känns ju fler skådisar, förutom Jones, igen från No Country for Old Men, Josh Brolin och Barry Corbin. Josh, son till den store James Brolin, har onekligen en ljus framtid.

Flanked

Jag är ganska förkyld, möjligtvis en lindrig halsfluss. Men det intressanta är att jag bara är sjuk i högra delen av kroppen. Huvudvärk, öronvärk, muskelvärk och svullen mandel bara på högersidan. Det finner jag ytterst anmärkningsvärt. Fast jag är ju naturligtvis ganska glad för det. Nu kan vänstersidan hålla mig upp så att jag kan plugga ordentligt. Weee!

21 februari 2008

Kretsar

Ser GE-Galan på 4:an och kan konstatera att Robert Kronberg brukar befinna sig i samma skollokaler som jag. Vad, eller ens om, han pluggar vet jag inte men jag gissar det.
Jag såg Emma Green vid Brunnsgatan för ett par veckor sedan också förresten.

Inför sommarens festivaler #2

Såg förresten att Justice kommer till Emmaboda. Häftigt, säger jag. Nu är jag bara rädd för att det ska rassla till i biljettlådan innan jag har släpat mig ur vagnen för att skaffa biljett. Fast det har ju aldrig hänt tidigare, så varför oroa sig?
Hultsfred har visst flyttat om campingområdena, eller är det gammalt? Det var ju ett tag sedan jag var där.

Must play game...

Jag lider av en ofantlig TV-spelsabstinens. De här episoderna har också konstigt nog en tendens att bli extra påtagliga när jag håller på och pluggar för en tenta. Så är även fallet denna gången. Tenta på lördag och jag har bara läst lite mer än hälften av litteraturen, samtidigt som jag kallsvettas och kastar febrig blickar bort mot konsollhyllan (alltså hyllan med spelkonsollerna).
Senast jag var hemma förutsåg jag väl läget lite och plockade med mig min N64 med tanken att jag skulle spela igenom Zelda: Ocarina of Time en gång till. Ett beslut som jag förbannar nu kan jag säga.
Men jag har ingått en pakt med mig själv som går ut på att jag inte ska spela någonting förrän på söndag. Dock är jag ju inte dummare än att jag kan hitta kryphål i mina löften till mig själv så vad jag har gjort större delen av dagen, gårdagen också för den delen, är att jag suttit framför gametrailer.com och kollat in just gametrailers. Se-men-inte-röra, där bryter jag inga löften inte! Och jag måste säga att spelåret 2008 ser ganska bra ut. Det som närmast intresserar mig är Lost Odyssey, Final Fantasy-skaparna och andra Square Enix-drop-outs startar om och skapar nya fantasier till 360:n. Det ser vackert ut och jag är ju en sucker för turbaserade RPG:s.
Rainbow 6 Vegas
2 (knepig titel ja) släpps om en månad eller två och bäddar perfekt för en co-op-genomkörare någon helg kort därefter.
Senare i år kommer ju också Ninja Gaiden 2 (nu med en lägsta svårighetsgrad som är ännu enklare, eller mindre svår, än Ninja Dog i ettan, jag vet att det låter löjligt men det är i alla fall jag nöjd med) och Gears of War 2 (även om jag inte gillar Epics försnack där de mer eller mindre skrattar alla fans rakt upp i ansiktet och frågar: Trodde ni verkligen att ettan var spelet vi verkligen ville göra? Haha! Nej, det var ju bara en preview till det "riktiga" Gears of War som kommer till hösten! Suckers! Där får Cliffy B skärpa till sig lite.)
Sedan finns det ju en del annat smått och gott, så man får verkligen hålla ögonen öppna.

20 februari 2008

Filmtips

Såg nyligen bröderna Coens No Country for Old Men och jag måste säga att jag tycker att det är deras bästa hittills. Otrolig helt enkelt. Story (det är ingen vanlig thriller/drama vill jag lova), foto, skådespeleri.
En Oscar på väg kanske?

Monthly

Det är ju fasen februari! En februari med skottdag till och med! Jag borde gjort något av det.

Jag, jag, jag

Jag är en otroligt vanlig man. Enkel till döds. Detta trots mina mer eller mindre desperata försök till orginalitet och komplexitet. Jag gissar att man kan se vad jag tänker och vad jag gjort den senaste veckan bara genom att se min skugga.
Egentligen har jag inga problem med det. Fast just nu är det si och så med det där. Jag fick för mig att jag skulle lugna ner mig lite och skaka av mig ett par grejer som inte var bra för mig men så kom jag på att jag redan tar det ordentligt lugnt och att jag inte har något att klaga över.
Jag har helt inga problem med att vara vanlig förrän jag börjar tänka på det. Men jag gissar att jag inte är ensam om just det heller. Det är antagligen rent av vanligt.

19 februari 2008

Jesus!

Vilken match! Ibland kan det vara en riktig ökenvandring att hålla på Liverpool men samtidigt vet man att det finns matcher någonstans där framme som går under namnet Champions League och helt plötsligt känns allt mycket bättre. Sättet de piskade Inter med 2-0 idag var häpnadsväckande. Speciellt om man jämför med FA-cupen förra veckan. Det är inte alltid lätt att spela mot tio man men vi gjorde det strålande.
Nu kommer vi ta oss till final igen.

Inför sommarens festivaler #1

Now we're talking! Nu har WOW äntligen presenterat de första för mig "måste-se-artisterna", Iron & Wine och Sigur Ros.
Emmabodafestivalen ser ju ut att bli riktigt stabil trots allt snack. Bra!
Till och med Hultsfred ser ju spännande ut i år, även om jag antagligen inte kommer åka dit.

Fotbollskväll

Varför är den schweiziska nöten så speciell?
Ikväll blir det fotboll ute på byn. Förhoppningsvis ackompanjerad av en flådig hamburgertallrik. Go Pool!
Annars är det läxläsning som gäller. Vi har en tenta på lördag som liksom bara har smugit sig på oss. Salstenta dessutom, usch. Man kan ju tycka att alla dessa praktiska övningar skulle räcka.

18 februari 2008

Perry Mason

Kollade Michael Clayton igår och jag måste säga att det inte var den djupa invecklade corporate-lawyer-dramat jag hade väntat mig. Helt enkelt en vanlig thriller, om än något intelligentare än genomsnittet och med en anings mer tyngd på ansvar och problematiska familjerelationer.
Jag kan också säga att George Clooney inte kommer få en Oscar. Det kommer däremot fantastiska Tilda Swinton få för sin tolkning av extremt pressad företagskvinna. (Om nu inte det här hemliga Dylan-sällskapet bestående av gamla män och Mats och Max går samman och tvingar fram Cate Blanchett till priset.)

17 februari 2008

Cleaning

Nu hade jag ju lite folk på besök idag och innan var jag tvungen att städa. Jag gillar inte att städa men jag älskar hur det blir. Nu ligger jag bara och tittar på skönheten. Man kanske skulle städa lite oftare.

Testosteron ÄR lite bättre

Grabbkväll i Bohus. Orden stuga, öl och grabbar kan inte gå fel i en kombination.
Idag är det tillbaka till verkligheten. Jag måste städa och laga mat för jag har visst bjudit hit lite folk.

14 februari 2008

Gemenskap

Jag har inte märkt av Alla hjärtans dag alls faktiskt. Känns befriande.
Vill man istället se modern kärlek ska man se sista scenen av avsnitt 6 av utmärkta serien Brotherhood. Det märks att de inblandade bakom har varit med och skapat andra succéserier som The Wire och Homicide (några av dem har till och med varit med och skapat Emmerdale Farm och Eastenders för tusan!). Speciellt kvinnorna sätter djupa spår. Kolla in Annabeth Gish och Fionnula Flanagan.

Friday Night Dreams

Efter avsnitt 14 av Friday Night Lights när all hell broke loose spelar de nu gravidkortet i avsnitt 15. Och lägger man till Peter Berg i en over-sized novelty cowboyhatt så balanserar serien för första gången på gränsen till att vara lite för mycket. Men jag tror det löser sig för:
When the door closes, God opens a window.
Imorgon kommer det ett nytt avsnitt.

13 februari 2008

Imorrn är det Alla hjärtans dag

Idag satt det små post-it-lappar i hissen med lika små meddelanden. Don't buy any pink shit och Får alla vara med? Väldigt arty så men jag tyckte det var väldigt vackert.
Som en av dem som faktiskt inte får vara med var det rätt trösterikt att se de små gula pappersbitarna lysande där i hissen.
Bättre lycka nästa år antar jag.

Kan också säga att den här grejen på lördag är framflyttad till söndag.

11 februari 2008

Spoiler-varning of sorts

Säg inte hur det gick i Pro Bowlen för jag tänkte ladda hem matchen när jag kommer hem imorrn. Go NFC!

Dresscode

Jag impulsåkte hem till Bergkvara i fredags, eller nästan impulsåkte i alla fall. Det var tänkt att jag skulle åkt nästa helg men när jag upptäckte att det körde ihop sig med skolan och grejer så var jag inte sen att ändra mina planer. Sådan är jag, flexibel och go'. Ibland.
Men imorrn åker jag tillbaka hem till Göteborg.

Idag intervjuade jag en massa folk över telefon. Det gick en anings lättare än de skräckexemplen jag maniskt hade kokat ihop i min överspända hjärna. Jag fick de citaten jag behöver så nu är det bara att börja fabricera nyheter.

Om det är någon som sitter och tänker på att det var länge sedan han eller hon var i Göteborg eller att det var länge sedan han eller hon gav en present till Per eller bara väntar på ett tillfälle att vara lismande snäll mot Per så kan jag säga att jag kommer hålla min dörr öppen nästa lördag (den 16:e) med anledning av dagen efter, min födelsedag. Kom och träng i min lilla etta! Först till kvarn och sånt. Jag bjuder på soppa och sockerkaka.

07 februari 2008

Kindergarten

Tom Brady och Randy Moss från New England Patriots har, likt två bortskämda småbarn, hoppat av söndagens all star-match, Pro Bowl. Det är vad jag kallar ytterst fjantigt och jag drar mig från att kalla dem idrottsmän.

06 februari 2008

Kylling

Kvällens vard är förberedd. Kycklingen är skuren och lagd i marinad (mängder av chili, tomat, en lime och min speciella marinadingrediens grädde, grädde är förresten min specialingrediens i allt).

House har inte bara haft säsongspremiär här i Sverige utan även i USA har det dragit igång. Tre avsnitt in på andra delen av säsong fyra och allt är som vanligt. Bra så men jag börjar undra om det verkligen räcker?
Jag verkar ha släppt Heroes och Dexter helt och nu är det bara FNL (jag var en hårsmån från att ta till lipen efter senaste avsnittet) som är givet bredvid House (Scrubs har inte dragit igång än). En bubblare på TV-listan är Jericho som nu är tillbaka med en andra säsong (allvarligt talat, vilken är den största katastrofen i den serien? Alla bomberna eller Skeet Ulrich frilla?)

Nu kollar jag på Top Model . Det är repriser vad jag förstår för jag vet redan, något oväntat, vem som vann den säsongen.

Ikväll är det fotboll. Det ska bli fint med het kyckling och kall öl.

Får tacka Jonte också för de utmärkta tipsen i informationssökning.

05 februari 2008

Tråkuppdrag

Vi har en uppgift i skolan att skriva en längre artikel utifrån Brottsförebygganderådets preliminära statistik för 2007 över anmälda brott. Vi ska hitta på en vinkel och ett upplägg själva och måste intervjua minst en person.
Jag kan inte komma på ett jota. Och jag vill inte intervju någon heller. Jag var på polisens hemsida och surfade runt lite och tyckte ett tag att det lätt intressant att skriva om viltolyckor (vildsvinsolyckorna ökar stort) men sedan kom jag på att det inte hade så mycket med brott att göra. Tyvärr. Nu är jag lite inne på rattfylleri eller hatbrott men det är absolut inget jag känner särskilt mycket för.
Någon som har en bra idé?

Tillagt 18:44 - Nu har mitt motto, att hålla saker och ting så enkelt som möjligt, gjort sig påmint. Ungdomsbrottslighet eller brott mot ungdomar hemma i Kalmar låter väl bra?
Men då kommer nästa fråga. Jag får ju då antagligen intervjua Kalmarpolisens informationsansvarige, men vad ska jag ställa för frågor? Ingen annan som vill ta på sig intervjuandet så att jag slipper?

04 februari 2008

Stjäla är okristligt

Kollade Scorseses The Departed igen, jag har inte sett hela i ett streck innan.
Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att det inte nämns med ett ord eller en bokstav att det är en remake (okej, Media Asia Films nämns visst men vadå?). Nej, istället skriker stora vita bokstäver ut att det är "A Martin Scorsese movie" och "Screenplay by William Monahan". Monahan låter inte särskilt mycket som Siu Fai och Chong.
Men visst, han har antagligen fått pröjsa en hel del kosing för rättigheterna den gode Scorsese så att kalla det för stöld är kanske att ta i, omoraliskt räcker nog.
Intressant är också att USA är lika analt när det kommer till filmslut som fastlands-Kina är. I Hong Kong-orginalet överlever Matt Damons karaktär (Mark Wahlbergs karaktär är inte med alls).

Collar

Jag har en dunderhuvudvärk. Kanske kan man sätta det i samband med att jag inte sov särskilt mycket igår natt och att jag nog slarvat lite med kosthållningen.
Nu har vi inte så mycket schemalagd undervisning men desto mer eget arbete. Imorgon får jag i alla fall sova ut, ska försöka äta lite nu.

Sliding doors

(För att vara först ut med uppgifterna hade jag inlägg skrivna för båda utgångarna i matchen igår. Jag tänkte jag skulle publicera det andra inlägget också, mest för att jag tycker det är ganska roligt men också lite för att illustrera min ilska när Patriots gjorde 14-10. Matchen slutade dock fortfarande 17-14 till Giants.)

Jag kopplar Patriots med fascismens allra mörkaste sidor. Ren ondska har vunnit Super Bowl 2008. Detta trots en ofattbar underskattning av Giants. Hoppas åtminstone att det blir Welker som vinner MVP:n och inte überführern själv Tom Brady, världens mest ariske idrottsman.

The Incredibles

New York Giants är Super Bowl-mästare 2008! The biggest upset ever! Med en otrolig sista drive och en strålande perfekt genomförd match, speciellt i defencen, stänger de ute ett snopet New England Patriots från den perfekta säsongen som i och med detta trots allt inte kan kalla sig bättre än 1972 Miami Dolphins.
Rättmätig MVP är för mig Eli Manning som dominerade med ett lugn som man aldrig hade kunnat tro att han besatt. Men egentligen är det som sagt tack vare defencen som de står som segrare.
Jag tror att Brady och Patriots redan hade uppgett ringstorlek och helt enkelt tagit ut segern i förskott. Sådant lönar sig aldrig.
Det finns lite rättvisa i världen ändå.

Paus

Halvtid och några saker överraskar: Sättet Giants defence stänger ute Patriots (jag tyckte dessutom det skulle varit en offside-varning innan pass interference-varningen på Giants). Mannings lugn. Bradys ängslighet. Det faktum att Alicia Keyes sjöng singback på pre-showen, jag trodde det var lag på att det skulle vara live.
Och för att fortsätta på musikspåret får jag väl säga att Francis Scott Key antagligen mer eller mindre riktigt snurrar runt i sin grav vid det här laget när jänkarna envisas med att fullkomligt slakta sin egen nationalsång gång efter annan. Den där jazzsoulsmörskiten har aldrig varit bra, speciellt inte om man låter en Idol-vinnare utan botten sjunga det.
Petty överraskar kanske inte men stabil är han i alla fall.

03 februari 2008

One-minute-man

TV4 Sporten hade 25 sekunder om Super Bowl på sina 25 minuter. Och då var det inte något djuplodande utan precis som vanligt när det gäller svensk bevakning av NFL lek och skoj när Patriots värmde upp med sina barn. Sin värdefulla tid slarvade man istället bort med ett ointressant feature-reportage om Wolfgang Pichler, det femtioelfte i ordningen?

Sportspegeln var inte mycket bättre men det blev i alla fall en dryg minut med fokus på pausunderhållningen (sport?) på de 45 minuter man har till sitt förfogande. Men visst hade de saltat siffrorna en aning?

Svensk sportjournalistik må ha blivit en hel del mycket bättre på de senaste fem åren men de har fortfarande ett par huvuden kvar att dra upp ur sanden för att kunna kallas riktigt bra.
Så här glad blev jag över dagens bevakning:

Amerikaniseringsprocess

Så var det då Super Bowl Sunday, årets överlägset största sport- och TV-händelse, trots att det är OS-år (det är egentligen bara fotbolls-VM-finalen som slår högre). Tex Mexen är inhandlad, colan ligger på kylning och uppladdningen har börjat med filmen Radio, en handikappad Cuba Gooding Jr. som lyssnar på radio och tittar på football är ett ganska schysst sätt att börja kvällen på.
Matchen i sig har jag faktiskt inte särskilt stora förhoppningar på. Tror det blir en väldigt ensidig match där Patriots kommer sopa banan med Giants. Jag förväntar mig nästan att Eli Manning kommer smulas sönder än värre än Rex Grossman förra året. Men det är stämningen jag är ute efter.
Så för att nämna kvällens blivande MVP, för det kan jag sätta en del pengar på, Tom Brady läste jag idag att han lämnade sin gravida flickvän för supermodellen Gisele Bündchen. Och det kan jag förstå för den blonde(nästan), blåögde, läderjacksbärande amerikanska drömmen personifierad kan ju inte ha vilken jänta som helst, och absolut inte en skrikande unge för det är ju inte credigt alls, utan en långbent sydamerikanska med tyskt påbrå är väl nästan någon sorts minimum.
Gud, vad jag tycker illa om den mannen.

När Radio är slut ska jag väga upp den här jänkardagen med lite rysk film, Nightwatch. Även om den faller i en sorts Hollywood-mall så kan jag tycka att det duger.

02 februari 2008

You know my name

I fredags var det klassfest hemma hos Marcus. Jag vill kalla det för den bästa klassfesten jag någonsin varit på!
Bra musik och härligt sällskap gjorde att vi dansade hela natten. Jag ser redan framemot nästa tillställning.
Ett litet minus är väl att ett par jeppar har en viss förkärlek till att diskutera religion. Något jag inte ger särskilt mycket för.