Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

14 november 2007

Hibernation

Sa jag att det är jäkligt kallt i min lägenhet? Med fallande utetemperaturer faller även den innevarande. Det är nu 16 grader celsius här och jag har mer kläder på mig än om jag skulle gå till affären. Jag satte till och med på ugnen just precis i ett desperat försöka att undvika att behöva utföra den klassiska "åkarbrasan", en aktivitet som jag inte riktigt kommer överens med, antar att det är något med det där att behöva krama sig själv.
Om tio minuter har jag tvättid och jag ser fram emot det. Tvättstugan har paradoxalt nog under föregående, varmare månader fungerat som ett ställe att svalka av sig på. Nu hoppas jag att det är tvärtom, ett litet rum fyllt av ångande värme.
Ni kanske undrar varför det är så kallt? Ni tänker kanske, varför skruvar han inte bara upp elementen?
Till er som har tankar i dessa banor kan jag säga att termostaten är uppvriden på max men det är bara det att det ensamma stackars elementet som finns här inne är fruktansvärt underdimensionerat och ungefär lika stort som en bakplåt. Jag har till och med vridit upp handdukstorken på badrummet, något som den där lite tjocke mannen på TV-reklamen säkert skulle invända emot.
Och för att svara på den första frågan, varför det är så kallt, kan jag bara anta att det är på grund av de otroligt intelligenta arkitekterna som ritade huset som kom på att gräva ner ena sidan av det halvvägs ner i marken och att installera fönster så att det utåt sett var mer glas än vägg. Just det låter kanske inte så intelligent men jag har kommit fram till följande: tanken var att bara hyra ut lägenheterna på min våning till isländare och inuiter så att de skulle känna sig som hemma under vinterhalvåret. Sedan kan man bara beklaga att det måste ha blivit något fel i administrationen. Dock antar jag att jag inte har det värst. Min närmsta granne är från Afrika och hon verkar inte heller direkt jättenöjd över situationen.
Man får se det positiva i allt, det finns alltid någon djävel som har det värre.
Därmed inte sagt att min granne är en "djävel", så väl känner jag henne inte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha, du har verkligen en väg med ord min vän! Mitt tips är att du lägger xtra-madrassen framför det överdimensionerade fönstret för att stänga ute det värsta draget.

Fröken sa...

Klaga! Det är det enda rätta i en sådan här situation, klaga! Och värm dig granne ;) Antingen är hon en trevlig prick och värd att värma, eller är hon en djävul och därmed väldigt varm i sig själv!