Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

24 februari 2008

O som i Ortmark

Eller Oscar. För ikväll är det Oscarsgalan. Jag ska ladda upp med There Will Be Blood och Gone, Baby, Gone och sedan ska jag sitta upp och se galan också naturligtvis. En jobbig sak är dock att jag börjar skolan klockan åtta imorgon bara.
Det ser ut att bli en bra kväll för bröderna Coen med mer eller mindre garanterade statyetter för Bästa film, Bästa regi och Bästa manliga biroll till Javier Bardem.
Personligen hoppas jag mest på Tilda Swinton till Bästa kvinnliga biroll för Michael Clayton. Hon kan vinna 300 pix åt mig.

2 kommentarer:

David sa...

Kom igen, när blev Coen garanterade bästa film och regi?
PT Anderson fick inget för magnolia, och jag har svårt att se att de inte ger honom ett av de två stora.
Även om Coen-bröderna förstås har en längre katalog som de jobbat ihop till oscarn med, så älskar hollywood en egensinnig auteur som Anderson.

Poncho sa...

Ja man vet ju aldrig men i mina ögon är det givet att Coens får priserna. Nu har jag dessutom sett de båda filmerna. Och vad gäller egensinniga auteurer så är Coens två och två är ju onekligen bättre än en.
Jag säger att No Country får för Film och Regi, There Will Be får för Manus, Foto och Klipp. Men vad vet jag? (Fast jag vill ge Foto till No Country också egentligen.)