Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

22 februari 2008

Same same, but different

Såg In the Valley of Elah idag och jag är delvis förbryllad att den inte är bland de nominerade till bästa film på Oscarsgalan. Delvis kanske inte är rätt ord, jag förstår ju varför den inte är det, den följer inte riktigt partilinjen vad gäller Irakkriget, men jag tycker att det är synd, för den är ruskigt bra.
Dock är ju Tommy Lee Jones nominerad för bästa manliga huvudroll. Good for him! En makalös insats.
För övrigt känns ju fler skådisar, förutom Jones, igen från No Country for Old Men, Josh Brolin och Barry Corbin. Josh, son till den store James Brolin, har onekligen en ljus framtid.

5 kommentarer:

David sa...

Brolin har ett sjukt år, han har ju även hunnit med American Gangster och Planet Terror under 2007.

Inte sett Elah ,men det ska man ju sägs det, synd på Oscarn, men jag har svårt att se att det spelar roll, om det är sant som det sägs om There will Be Blood, fick en 5a i DN idag, sällsynt.

Ser du de här filmerna på bio? Segt att sitta i ohamn, vi är ju ofta efter, vi har en grym bio, årets biograf 2003, men folk här verkar inte gilla bio, det är halvtomt på heta filmer hela tiden, så vi får hit allt sent. Och film som man vet att man kan betala för känns så taskigt att tanka, tankade Juno och gillade och sen när den nyss kom hit hade jag sett 3 gånger och ingen jag tjatade på kunde gå på den med mig, såjag gick inte. Mycket skämsigt.

David sa...

Ibland funkar ju tankandet dock, minns att jag drog ner Old Boy så fort det fanns en engelsk undertext, och sen drog jag med 4 pers på den när den kom på svensk bio.

Poncho sa...

Tittar på allt hemma. Om jag ska gå på bio krävs en lite personligare relation till filmen ifråga och inte bara att den är nominerad till Oscar.
Darjeeling Ltd. var senaste jag såg på bio.
Men jag kollar bara när det är 100% DVD-kvalitet. Inga screeners kommer innan för dessa väggar inte.

Poncho sa...

Sedan är ju biograferna lite på knas här i stan också. De la ner Palladium härom veckan och BioPalatset vägrar jag att gå till, jäkligt nergånget. Sedan har vi ju moderskeppet Bergakungen. Ett monster. Men dit kommer inte alla filmer heller dock.

David sa...

Just screeners tycker jag annars har fått ett uppsving, det kommer ut bättre, vilket väl helt enkelt beror på att folk i prisjurys har mindre skrupler. Såg Sweeney Todd i en grym screener.
TC skulle jag ju däremot inte ta i.

Man får väl försöka köpa dvd kanske för att ge nåt tillbaka.

Själv ser jag ju mest tv, väldigt mycket tv, och där skäms jag knappt för att tanka. Det är ju EXAKT vad en TiVo gör, spelar in och tar bort reklam. Och att svt köper in sarah silverman ett år senare och gömmer på nån 22.50-slot är inget acceptabelt alternativ.

Har när du säger det läst om bionedläggningar i gbg, synd. Bion här är ju speciell, när de renoverade 2003 drog de ut massa säten, så nu har man sjuk plats, man kan ha heeelt utsträckta ben. När jag såg darjeeling i växjö satt man helt ihoppressad i billiga stolar och fick kramp. De här biopalatsen med småsalonger och trånga platser är ju inget att ha.