Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

20 april 2008

Kort

Jag har tidigare, både här och i andra forum, gnällt över själva utförandet av TV-serier så som Heroes och Dexter. För övrigt bra serier. Det är främst klippningen/redigeringen som jag har stört mig på.
Idag är det närmast omöjligt att se en produktion, på TV eller på film, utan blixtklipp i minst fem olika vinklar och det är när detta inte finns som man reagerar. Jag har stönat högt när till exempel Heroes växlar ner och gör långa långsamma inzoomningar på ett par rådjursögon. Det är ju en teknik från en svunnen tid har jag tänkt.
Men det är bara i kontrast som jag tycker det är hemskt att se.
Jag har tittat på halva första säsongen av Highlander - The Series från 1992. Jag antar att man kan kalla den motsvarande till Heroes idag. Här finns det knappt några snabba klipp alls. Möjligtvis ett par i fäktningsscenerna men det är mer för att dölja skådespelarnas bristande fäktningsteknik än en konstnärlig ambition. Men jag gillar det. Långsamheten gör sig fruktansvärt bra. Det är bara vi som har vant oss vid den nya sortens serier som ser den som något mindre värt. Det är den inte. Jag säger att den är på väg tillbaka.

Inga kommentarer: