Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

21 april 2008

Tunghäfta

Jag läste nyligen en artikel av evolutionsbiologen Staffan Ulfstrand där han hävdade att rösten/läten är en del av den sexuella selekionen hos så gott som alla arter. Det är därför människan har blivit så extremt pratsam på relativt kort tid.
Efter att ha tagit del av denna teori klarnar ett och annat för mig. Ett är att jag på sätt och vis är evolutionärt handikappad i och med att jag inte alls är särskilt pratsam och det andra är att den kvinnliga delen av människoarten inte har insett storheten i småländskan. I alla fall inte min småländska.
Men just den evolutionära efterblivenheten väger jag visserligen upp med mitt extremt tilltalande utseende och mitt bländande intellekt och dialektbiten är nog bara en fråga om nötning. Det har ju trots allt lyckats för andra smålänningar innan mig.

Inga kommentarer: