Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

30 april 2008

Nu får det vara nog!

SVT ska direktsända Englas begravning. Det vänder sig i magen på mig. Att kvällstidningarna tar till snaskjournalistik kan jag förstå men SVT? Det var ju bara någon vecka sedan det blev rabalder när en programledare i P3 nämnde mördarens namn innan organisationen godkänt det. Visserligen är inte SR och SVT samma företag men de verkar under samma villkor.
Familjen borde lämnas ifred så att de kan sörja i lugn och ro.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger inte emot dig, PJ (när vågade jag göra det senast?!), men jag tror mamman själv ville att det skulle sändas. Så att fler kunde delta i sorgearbetet, och hon tyckte att familjen hade fått sånt starkt stöd av allmänheten.

En annan sak: varför finns det så mycket psychos i Österrike? Historien med Kampusch var ju bara ett par år sedan. Och nu det här.

/dn

David sa...

Ja det här ska ju vara mammans önskan, men det känns ju inte rätt på nåt vis. Vem ska göra urvalet för vilka döda barn som ska begravas i svt? Är Engla viktigare nationellt än barnen i arboga, eller något av alla andra barn som dör?

Jag har fått intrycket av rapporteringen att det är mammans sätt att hantera det hela, att de vill se det som att Engla var viktig för väldigt många. De talade ju tidigt om henne som någon som spred ljus till hela världen på något vis. Och mamman talar nu om hur de fått sånt stöd av hela sverige som berörts av Engla. Det är väl förståeligt, att man som förälder vill se sitt döda barn som någon som var väldigt viktig för hela världen. Men hur SVT har resonerat kan jag inte förstå. Om det här är en kapitulering för någon slags skrämmande popular demand, eller en tjänst till en mamma som vill se Engla som sveriges viktigaste barn, så är det hur som helst ett konstigt grepp att stoppa in det i tablån.

Men men, de sände ju povels oxå, det är väl så det är, när det finns ett intresse, och det enda man kan hoppas på är väl att familjen får en bra begravning som gör att de kan gå vidare. För mig som tv-tittare är det dock ingenting jag vill se.

David sa...

Ang österrike så är ju aftonbladet helt galna nu. Rubriker om skräckkällaren är överallt, och dagens dummaste var:

Chatta med Elisabeth Anderson-Weiser som tog initiativ till ljusmanifestationen i Amstetten. Ställ frågor om chocken, tankarna och hur det är att leva i samma stad som Josef Fritzl.


De har alltså dragit fram en svenska från samma stad som man ska få chatta med. Exakt var ligger nyhetsvärdet i det?

Poncho sa...

Visst, jag vet att mamman ville/gick med på (jag vet inte vem som tog initiativet) att begravningen skulle sändas men människor i sorg tar inte alltid rätt beslut.
Och inte SVT heller tydligen som verkar vara i någon sorts kollektivchock.
Jag tycker hur som helst att det är fullkomligt smaklöst.
Vad gäller kvällstidningarna så jobbar inte de så mycket med nyhetsvärde som med vad som säljer. Och det är mer förståeligt.

Anonym sa...

Utvärdering av Valborg i Kalmar 2008:

Först ett väldans ståhej om vilken förfest man skulle gå till. Flera telefonsamtal slösades innan saken var klar. Sedan till Kåren, där dansgolvet var tomt, ölen ljummen (Heineken, visserligen), tjejerna bara retsamma och stängningsdags vid ett.

Sedan till Fula Fisken men vakten släppte inte in oss. Vännen Jakob var sådär lagom otrevlig som man ska vara, om man INTE vill bli insläppt. Regning cykelfärd hem till Norrliden och nu i säng.

Nya lakan, nya gardiner och nytt överkast - men ändå samma gamla tomhet malande inuti själen. "Sköna maj ..." - nja. "Ensamma maj", passar bättre.

/dn

Anonym sa...

Kan lägga till att musiken var dålig på Valborg. Precis när vi kom till Kåren avslutade de ett Spice Girls-potpurri. Det hade varit kvällens behållning.

Dagen innan Valborg hade jag dock turen att på en balkong i Djurängen få njuta av tonerna från Venga Boys, Friends In Need och massa annan fin 90-talsmusik. Det minnet tar jag med mig in i maj.

"But my uncle John from Jamaica keeps on calling everyday ..."

/dn