Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

23 april 2008

Oldies but goldies

I mitt sökande efter den ultimata TV-upplevelsen har jag som bekant börjat leta mig bakåt i arkiven. Turen har nu kommit till ITV:s magnifika dramatisering av P.G. Wodehouses Jeeves and Wooster. Serien, som är två år äldre än Highlander - The Series och alltså även den en produkt av det glada 90-talet (1990), ger mig små men inte desto mindre goda minnen från min barndom och den har så här efter tre avsnitt absolut levt upp till dem.
Vad som gör serien så bra är dels Wodehouses intrikata små historier och levande persongalleri och dels sättet som titelrollerna spelas av Stephen Fry och Hugh Laurie (dr. House) - två av mina favoriter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Okej, nu vet jag att jag är gammal. Jag tillhör generationen som fortfarande hade skrivit "titelrollen Dr House som spelas av Hugh Laurie (Wooster)". Scary.

Poncho sa...

Eller så är det jag som är alldeles för ung?
Jag hade inte tänkt ha med den där parentesen från början men eftersom jag vet att det är några Housefans som läser min blogg så kunde det ju inte skada. Kanske ger det dem större anledning att kolla upp Jeeves and Wooster också?