Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

10 juli 2007

Barometern-BS

Idag hade tidningen Barometern-OT en sida med nyheter från Torsås kommun. Två tredjedelar av denna togs upp av en artikel om den stundande Bergkvara Water Festival 21/7. Wow tänker kanske inte ni nu men hur som helst så är det ganska mycket med tanke på publicitet och nyhetsvärde med mera. I alla fall så borde det vara det, om nu inte artikeln i fråga är skriven av en sommarvikarie som verkar mer intresserad av att vara ledig så mycket som möjligt i stället för att åstadkomma bra texter.
Hälften av artikeln togs upp av den största bild jag sett i en dagstidning som inte varit på en förstasida eller mittuppslag. Vad föreställde då denna bild? En av de huvudansvariga för festivalen och hennes två barn. Okej att de har en bild på henne men vad har hennes barn där att göra? och på en 1/3-sidesbild?!
Vidare följde ett antal mindre slarvfel till det att artikeln skulle rundas av med en liten redogörelse över de hårdrocksband som ska avsluta festivalen. I tidningen nämndes Cane och Love Priest. Inget av dessa två namn ska spela den 21/7, även om det var nära med Cane som i själva verket heter Cain. Love Priest däremot kan jag inte förstå var han, vikarien, har fått ifrån. Bandet heter ju naturligtvis Love Guns. Jag har själv talat med sångaren i bandet idag och han är minst lika upprörd över felet som jag. Han överväger att ta kontakt med tidningen för att få en offentlig ursäkt.
Nu kan jag ju inte säga om vikarien blev felinformerad från BAIF:s håll från början eller om han lyckades virra till namnen så alldeles själv men det har egentligen inte med saken att göra. När det kommer till sådana saker är faktakontroll A och O för en lyckad artikel. Det är det som skiljer bra journalister från sommarvikarier.
/P

8 kommentarer:

räven sa...

jag läste också det där!! tragiskt! varför jobbar inte du på tidningen i år per?

Anonym sa...

ja varför inte du Per???

Poncho sa...

Jag kör inte bil.

David sa...

Var inte du på GP nyss? Lokalredaktionen Uddevalla/Strömstad?

Poncho sa...

Haha, jo det var jag också. Men det var en så kort stund att jag har glömt bort det. Det var roligt!

Anonym sa...

Om vi nu ska dra alla hårdrocksband under en och samma kam, så finns där ju både ett Judas Priest och ett Guns & Roses. Kanske snurrade den stackars vikarien till det och la ihop det ena med det andra och fick sonika det lokala hårdrocksbandet Love Priest istället för Love Guns. Ett rätt af två är ändå inte så himla illa för en sommarvikarie kan jag tycka.

Anonym sa...

Hur som helst så får vi hoppas rätt band kommer nu så inte Love Priest fått för sig att dom har en spelning bara,

Poncho sa...

Rättelse i dagens Barometern. Cain och Love Gun. Det sista s:et orkade de däremot inte med...