Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

31 juli 2007

Ingmar Bergman är död

En av Sveriges och världens största kulturpersoner har gått ur tiden och lämnar ett stort hål efter sig. Svensk film står nu inför ett val, att antingen bli ännu sämre eller repa mod och överträffa sig själv för att hedra minnet av sin store nestor, herr Bergman.
Jag skrev tidigare att jag nyligen hade börjat titta in mig på Bergmans filmer lite mer noggrant och det är absolut något jag ska fortsätta med. Nu känns det mer angeläget än någonsin.

Tillagt klockan 23.38
Tidigare idag visade SVT en av Bergmans mest kända filmer, Sjunde inseglet. Rent visuellt är det en av mina absoluta favoritfilmer. Det är stundtals som att titta på (om man bortser från motiven och tittar mer på komposition och ljussättning) den vackraste tavlan från någon av Skagenmålarna.
Även temamässigt står den högt. Att se Sjunde inseglet är som att låta sin ständigt hungrande själ springa gatlopp genom oändliga rader ansiktslösa varelser. Det är som att ha svaren utan att kunna förstå frågorna. En film om dödsångest helt svårt.
Jag kan verkligen rekommendera den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fasen... jag är inte så inne på bergman... känns som att film.vet. kommer att behandla honom extra mycket nu i höst pga hans frånfälle.