Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

03 juli 2007

Min blogg - en modeblogg

Jag läste en så kallad "modeblogg" alldeles nyss. Det var smink och en massa cremer, frisyrer och olika klädnader till höger och vänster.

Nu vill jag på inget sätt likställa "modebloggarna" med min egen och tar ingen som helst ställning i frågan om vilken som är mest givande eller intressant att läsa, istället vill jag för en liten kort stund förvandla min blogg till just en sådan modeblogg i ett litet inslag som jag vill kalla "Rapport från Nordkorea - Kim Jong Il, in på bara skinnet":

Sommarens och höstens mode i Nordkorea är en frisk blandning mellan västvärldens plagg och talibanernas stilprinciper. Den offentliga kvinnan bär kjol, långa ärmar samt strumpor. För mannen är valmöjligheterna fler men passar som vanligt bäst i skjorta och en enkel byxa. Däremot när det kommer till håret är vad som är "inne" betydligt mer påtagligt. Håret ska inte vara kortare än en, och inte längre än fem centimeter, och för att verkligen vara moderiktig på Pyongyangs gator ska man dessutom trimma frisyren minst var femtonde dag.

Den store ledaren Kim Jong Il kommer som vanligt att kunna ses i sina utmärkta platåskor, sin khakifärgade fusion av sparkdräkt och uniform samt sin härligt kitschiga fluffiga frisyr.

5 kommentarer:

David sa...

Mer mode i ponchobloggen! Faktum är att de tre bloggar jag följer är (författaren och litteraturkritikern) Malte Perssons, Ebbas blogg på veckorevyn, och nu din. Nordkoreas nya likriktade modesyn är ju fantastisk, för den innebär att man med små medel kan bryta mönstren. Man behöver inte köra mohawk och säkerhetsnålar för att visa att man inte gillar "the man". Det räcker med att bena frippan åt fel håll. Härrrligt.

Anonym sa...

Män över 50 får ha 7 cm långt hår för att kunna "dölja sin tunnhårighet" överkam =)

Anonym sa...

Strålande bitsk och härligt ironisk text som visar på modejournalistikens absurditet och totala brist på moral! Jag önskar att jag kunde skriva som du Poncho. Puss

Anonym sa...

Dictators iz da shit!!!
Tänk så mycket kul man skulle kunna göra...lycka den som diktator är.

Anonym sa...

För öfvrig så kom jag att tänka på en annan diktator och hans mannars idérika frisyrer. Hoppas nu inte det barkar iväg lika långt i nordkorea. http://www.politische-bildung-brandenburg.de/extrem/bilder/himmler.jpg