Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

13 juli 2007

God is my DJ

Här kommer ett inlägg som behandlar festivalen Way Out West lite mer ingående. Först ut är mitt "spelschema" med tillhörande kommentarer:

Way Out West 9-11 augusti Slottsskogen, Göteborg

Torsdag (klubbdag):
Woven Hand - Bandet står ut som det självklara valet under den inledande klubbdagen på Sveriges mest intressanta festival på mycket länge. David Eugene Edwards, f.d. 16 Horsepower, står med micen i ena handen och bibeln i den andra och sjunger med smärta rakt in i din själ.

Sötebrödsdagarna med enkla val är över i och med torsdagen. På fredagen tjocknar det till ordentligt och det blir inte mindre på lördagen. Vi får sålla helt enkelt. Jag väljer att se:

Fredag:
Eagles Of Death Metal 17.30 Azalea Stage
- Med allt annat än dödsmetall bidrar Jesse Hughes och Josh Homme. Partyrock som med rötterna djupt i den amerikanska traditionen kommer bli en av festivalens absoluta höjdpunkter.

The Pogues 18.20 Flamingo Stage
- Att Shane MacGowan är tillbaka bakom micen är skäl nog att se The Pogues. Att han bara lever är skäl nog! Plus det briljanta materialet naturligtvis.

Primal Scream 21.40 Azalea Stage
- Primal Scream verkar ha hittat tillbaka till något som skulle kunna kallas rötter. Det är i alla fall jag tacksam för. Deras raka soul/funk/country/rock är i det närmaste oantastlig när den är som bäst.

Architecture in Helsinki 23.15 Linné Stage
- Australiensare kända från Musikbyrån som med sin hit It's 5 garanterat kommer få mig att dansa.

Efter dessa för dagen givna hittar vi ytterligare ett koppel artister som kommer ses i mån av tid och intresse för stunden:
Boredoms 14.15 Linné Stage
- Japanskt band som jag inte alls har koll på men av ren nyfikenhet är det möjligt att jag ser dem.

Hello Saferide 15.45 Azalea Stage
- Sveriges bittraste artist dubblerar på årets intressantaste festival.

Albert Hammond Jr. 17.15 Linné Stage
- Strokes-gitarristen står nu på egna ben och gör det bra.

Hellacopters 19.30 Azalea Stage
- Sveriges röjigaste (och bästa?) rockband. Stå längst fram och skrika på Kenny Håkansson?

The Go! Team 20.15 Linné Stage
- Jag älskar dubbla trummisar! Övriga kommentarer är överflödiga.

The Hives 20.30 Flamingo Stage
- Hives har på senare år blivit synonymt med svensk rock. Jag har dock alltid varit skeptisk.

Lady Sovereign 21.45 Linné Stage
- Inte min idé egentligen men jag har lovat att fråga om hon vill bli ihop med min vän Jonte.

Manu Chao 22.50 Flamingo Stage
- Återigen inte min idé men går jag inte dit slår väl Masse Bl ihjäl mig.

Klubbschema Fredag:
Speltiderna är inte spikade än men om det mot förmodan blir möjligt ser jag The Besnard Lakes och/eller The Tough Alliance.

Lördag:
Devendra Banhart 15.30 Azalea Stage
- Med sin folk/hippie-indie är Banhart ett friskt inslag. Ingen gör något liknande.

Moneybrother 16.30 Flamingo Stage
- Jag är fortfarande övertygad om att det är Springsteen som sjunger på Moneybrothers senaste hit, och inget fel med det! Tvärtom!

Regina Spektor 17.40 Azalea Stage
- Detta musikaliska underbarn med rötterna i Ryssland kommer med sin mångbottnade pianobaserade singer-songwriterpop och lockar likväl till dans och skratt som till eftertänksamhet.

Erykah Badu 18.40 Flamingo Stage
- Tillsammans med EODM och Primal Scream tillhör Eryka Badu mina enda egentliga måsten på festivalen. Så bra är hennes soulfusioner.

Säkert! 20.15 Linné Stage
- I valet om Säkert! eller Hello Saferide känns Säkert! mer aktuellt och intressant. Titta även på bandet bakom!

Lily Allen 21.50 Azalea Stage
- Myspace-stjärnskottet från England kommer med sina popfusioner och det kommer svänga ordentligt, var så säkra! Dessutom ska jag fråga chans för David Zanders räkning.

Kanye West 22.50 Flamingo Stage
- Ett av hip-hopens stora namn idag. En genre som kanske inte är min starkaste men en världsartist är en världsartist och jag förväntar mig en grym show.

Utanför startsjuan hittar vi:
Shout Out Louds 14.45 Flamingo Stage
- Svensk powerpop när den är som snyggast. Men det är inte bara yta, denna kvintetten har verkligen låtarna att backa upp den med.

Peter, Bjorn & John 15.45 Azalea Stage
- Låten Young Folks kanske är lite tjatig nu men det är inte den enda låt denna trio sitter på. Dessutom är jag barnsligt förtjust i Peter Morén.

Koop 17.15 Linné Stage
- Svensk jazz har växt sig stark de senaste åren. Koops svängiga, sprudlande melodier är inget undantag. Förbered er på dans!

Timo Räisänen 18.45 Linné Stage
- Den lille pojken bredvid Håkan Hellström har växt upp och spelar nu mogen poprock med djup känsla och "hjärtat på skjortärmen".

Juliette & the Licks 19.50 Azalea Stage
- Oftast går utvecklingen från musikartist till skådis. Här är det precis tvärtom. Juliette Lewis, tidigare skådespelerska, ger nu allt med sin attitydstinna punkrock.

Klubbschema Lördag:
Som sagt är inte tiderna spikade än men om möjligt ser jag Sparta.

Ja detta blev ju till slut en ren uppräkning av alla banden som kommer till festivalen med några undantag. För komplett bandlista och eventuella uppdateringar angående tider och liknande besök: www.wayoutwest.se

7 kommentarer:

Anonym sa...

Har väl inga planer på att ha koll på dig under Manu Chao – konserten, jag kommer nog ha fullt upp att ha koll på Musiken. Det är mer för din skull som jag rekommendera dig att inta för allt i världen missa den. Kolla upp Live-DVD:n ”Radio Bemba Sound System” (eller ” Babylonia En Guagua ” som kanske är originaltiteln) så fattar du vad jag menar…

Poncho sa...

Du talar för döva öron Masse! Jag tycker inte musiken är särskilt bra och då kvittar det ju hur det ser ut... Men visst, om det finns tid mellan Prml Scrm och Achitecture... så ska jag titta en stund.

Anonym sa...

Snöra nu en knut runt ett af dina fingrar så att du kommer ihåg att fråga chans på Lady Sov åt mig!!!

Poncho sa...

Kan bli svårt Jonte, Primal Scream spelar samtidigt...

Anonym sa...

fan det känns som om det där kan vara nåt för en som mig, moneybrother, eagles of death metal, juliette, hellacopters, fan det kanske till och med låter intressant i min öron...hmmm

David sa...

Hälsa Lily att jag inte är rik men att jag är en desto generösare älskare!

Anonym sa...

Underbart! Nu behöver man ju inte tänka alls. Jag kom direkt över min "börjajobbaigen"-ångest.

Ses där!