Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

28 september 2007

3

Igår var jag inne på Journalistprogrammets (GU) hemsida för första gången, vilket egentligen var något som jag borde ha gjort för länge sedan, men jag är ju inte den ambitiösaste människan här världen som ni kanske vet.
Intagningen till programmet styrs av högskoleprovet och senare ett arbetsprov. Jag hade tidigare i mina naiva föreställningar om att journalister är genomgående begåvade tagit för givet att högskoleprovsnivån skulle vara hög. Nu var det inte riktigt så. Högskoleprovsnivån för de som blev kallade till arbetsprovet har inte varit över mitt eget resultat på 10 år, och de senaste 2-3 åren har den inte varit över 1.0. Detta kanske säger mer om min överdrivna tilltro till andra människor än något om journalisterna i sig, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det känns lite stötande att den yrkesgrupp som efter lärarkåren har störst chans att influera dagens ungdomar, och som efter polisen och räddningstjänsten ska tjäna allmänheten och skydda densamma, inte kan lyckas bättre på ett simpelt prov. Usch, nu får jag mardrömmar när jag tänker på vad dessa andra yrkesgrupper presterar.
Om det nu är någon som tar illa upp av detta inlägg så ber jag om ursäkt och säger att jag vet att problemet egentligen ligger mest hos mig själv, ett prov är sällan en rättvis måttstock det är jag den förste att skriva under på men jag har ändå svårt för det hela.

2 kommentarer:

David sa...

En liten kommentar bara. Högskoleprovet är den bästa måttstocken som finns på en persons intellekt. Den är alltid 100% rättvisande, och de som lyckas bäst borde dyrkas som gudar.

Men skumt med journalisterna, trodde det var poppis. Men folk kanske hellre går media eller nåt. Eller så är arbetsprovet den svåra delen?

Anonym sa...

Tja... som du skriver själv... du är inte den mest ambitiösa människan i världen... det kanske är talande för hela yrkeskåren mao ;)

Skämt å sido, jag trodde också det var ett jäfvligt poppis yrke med skyhöga intagnings kriterier.