Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

23 oktober 2007

Jag är bland de bättre

Jag vill inte sova. Släcka ljuset och blunda känns inte som något jag borde göra just nu, så därför sitter jag uppe och tittar på serier. Förnärvarande rullar piloten av Mad Men och det är riktigt lovande. En serie om reklamare i USA på femtiotalet sticker ut lite just nu i dessa tider av trick och effekter. Tidsandan är dessutom utomordentlig med kläder och attityder men det är framför allt musiken som går rakt in i min comfort zone.
Lärorik är den också, kanske, till viss del, eller inte alls. I piloten får vi i alla fall veta hur det gick till när tobakmärket Lucky Strike tog It's Toasted som sin slogan. Om sedan sanningen också fått sig en liten rostning på vägen vet jag inte men det var en intressant utveckling för att etablera några av karaktärerna, i detta fallet protagonisten och den som verkar vara antagonisten, om ändå en något mesig sådan.
Men vänta, tycker jag verkligen det? Jag kan inte bestämma mig om jag tycker det var smart manusarbete eller bara mest löjligt. Jag har ju bara sett första avsnittet så jag borde antagligen vänta med att säga något slutgiltigt. Men som sagt har jag en bra känsla när det kommer till Mad Men så jag kollar på avsnitt två med en gång.

När jag nu ändå sitter här och trycker kan jag säga, innan jag återvänder till det jag nämnde ovan, att jag jobbar på ett helskägg också. Helskägg, lite längre hår och aldrig mer ett par hela byxor kommer bli det nya jag. Att det antagligen kommer dröja minst ett år gör inte så mycket för om man verkligen vill ha något så får man jobba för det som sagt.
Det är ju i och för sig inget jag har gjort någon gång. Har inte velat ha något särskilt mycket eller för den delen varit beredd att jobba för att vilja ha heller. Som tur är har saker och ting haft en tendens att lösa sig ändå.
Det är bra jag har bloggen så jag får något gjort överhuvudtaget, även om den har tacklat av lite på sista tiden.

Tillagt 03.00: Jo, Mad Men är bra. Serien bytte lite tempo i andra avsnittet, lugnade ner sig och satte sig ordentligt. Men om han ska "lösa" reklamsloganen i slutet av varje avsnitt kommer det nog bli lite tjatigt.

Jag kom på att jag vill vara mer solbränd också.

12 kommentarer:

David sa...

Något man ska tanka alltså.
Jag testade The Big Bang Theory igår, sitcom om två extremsmarta nördar som får en snygg granne. Gjord av folket bakom tex 2 and a half men, lite samma stil, men papperstunna karaktärer och hemska manus, undvik.

Jag vill oxå ha stort skägg igen, och på tal om skägg måste jag tipsa om K-special på fredag, som kör en dokumentär om David Sandström och sara Lidman.

Du får posta skäggbilder varje vecka i bloggen, så vi kan följa utvecklingen.

räven sa...

blir den nya per grunge eller hippie?

Poncho sa...

Hmm... grunge eller hippie. Jag satsar mer på Robinson Crusoe.

räven sa...

då är du hippie

David sa...

Fråga; om man ser Mad Men och tycker att den känns ok men att den visserligen säkerligen tidstypiska kvinnosynen känns jättejobbig, är man då i riskzonen att vara feminist, och i så fall Bullen, hur blir man av med de känslorna?

ska se ep 2 nu och se vad som händer.

Vill läsa mer tv i den här bloggen, nya Heroes tex, bra eller anus, och klippen från sista avsnittet i nya cali, tror vi de antyder att den kommer sluta dramatiskt?

Poncho sa...

Det är nog meningen att det ska kännas jobbigt David. You got to roll with the punches som det heter.
Men känns det inte samtidigt lite befriande att se det? Sånt som man egentligen bara kan drömma om i dagens samhälle? Haha!

Angående mer tv så kan jag hålla med dig om att det skulle vara en bra idé. Men jag kan ju inte gå runt och avslöja saker eftersom flera av mina läsare inte är lika uppdaterade som du och jag. Det krävs att funderas på.

räven sa...

nej du får verkligen inte börja avslöja saker om house eller heroes! då dör jag!!! dör! eller så kanske jag bara slutar läsa...

Poncho sa...

Jag kan säga att jag inte kommer avslöja något om handlingarna i de serierna jag följer. Dock kan det komma några allmänna iaktagelser vad gäller form eller utseende men då lovar jag att varna innan.

David sa...

Haha, ja lite befriande är det kanske att se det, de hade ju en mansvärld för helt klart. Jag ska börja köra det där, klappa tjejer i baken och kalla dem för stumpan och lämna möten om de tar sig ton.

Poncho sa...

Jag vill verkligen inte att du slutar läsa bloggen Emmely. Kommentarerna här är ju det enda som bekräftar att jag fortfarande finns till. Det är lite som med religion, om ingen trodde på gudarna så skulle de ju inte finnas...
Och David, nu har jag sett Californication och jag tror inte det kommer gå illa för våran Hank, tvärtom! Du får inte skrämma mig på det viset!

Anonym sa...

Min fråga är: hur mycket har företagen betalat för att få vara med i serien? Blir vi, så att säga, knullade i röfven ännu en gång? Är TV-serien i sig ett nytt sätt att göra reklam för sin produkt (i ny snygg förpackning)?

Poncho sa...

Ja men de vinner ju inte särskilt mycket på att göra reklam för produkter som är 50 år gamla. Och de gånger företagsledningarna är med i serien framställs de ofta som ganska dumma.