Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

21 december 2007

Lucka 21

Från en avlägsen plats - Lars Gustafsson 1962

Om Gud eller inte,
om mening eller inte mening,
på avstånd krymper frågorna till punkter,
på avstånd gäller inte klokhet eller ängslan
och fri eller inte; det handlar i mig,
något handlar och uppsöker något i mig.
Om du är stilla kan du höra ljud av vatten.

Det handlar om ett mörker,
att leva i det rätta mörkrets närhet,
det är som havet under iskalotterna, osynligt,
och bara vattenljud och långsam rörelse,
avlägset ljud av vatten, sekelsakta dyning,
och alla dina långa tankar och beslut
spår som för bort och försvinner i drivande nysnö.

9 kommentarer:

räven sa...

det här var sannerligen vackert! vad gör vi på juldagen`? nyår?

Anonym sa...

Ja, vad gör vi egentligen Per?

räven sa...

ja, vem fixar nyårsgäddan? vem har råd med raketer? vem fixar skumpan?

David sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Poncho sa...

På juldagen gör vi antagligen inte särskilt mycket mer än lägger vårt julpussel eller tittar på vår julfilm. Jag har en aversion mot att gå ut på juldagen, dels för att det är en fin högtidsdag med helt andra värderingar än de som kommer fram på vilket uteställe som helst klockan fem i två på annandagsmorgonen, dels för att jag har problem med mycket folk på ett och samma ställe.
Vad gäller nyår är det en helt annan sak, då är jag inte främmande för att bli lite på örat eller "glad i hatten" som Pihlblad uttryckte det om sin senaste (och enda?) erövring Schenström. Jag framhåller också här att hemmafest är bättre än utefest. Champis, raketer och varför inte något spel i all enkelhet? Knytkalas? Eller svensk spritfest? Låt oss göra världens största snöängel! Slå rekord i hångel?! Stoppa strumpor?
Som ni märker kan jag snacka en massa men någon annan får antagligen ta tag i sakerna för att det verkligen ska hända något.
För övrigt ska vi väl titta på Love Guns den 28:e?

Anonym sa...

Jag tycker nog inte det är fel att gå ut på juldagen.

Poncho sa...

Nej men nu var det ju mig ni frågade...

räven sa...

jag har hört nåt om fest i tegelviken på juldagen. alla som vill vanära den kristna högtiden kan ju ta sig dit.
och så föreslår jag ett nyår nånstans på rågvägen där jag för övrigt befinner mig just nu!

Poncho sa...

Kanske ska klargöra att det faktum att jag inte gillar mycket folk på ett och samma ställe är en större orsak till min ovilja mot utgång än eventuella kristna sådana (värderingarna jag pratade om har mer allmänt att göra med lugn och ro och familjen). Fasen, ni är ju nästan lika kvicka att döma som jag är.