Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

07 december 2007

Lucka 7

Pantern - Rainer Maria Rilke 1902

Hans blick har blivit så trött av att gå förbi stänger,
att den inte längre håller fast någonting.
Det syns honom som om det fanns tusen stänger
och bakom tusen stänger ingen värld.

De smidiga starka stegens mjuka gång,
som rör sig på minsta tänkbara cirkelbana,
är som en dans av styrka kring en mittpunkt,
i vilken en stor vilja står bedövad.

Bara ibland skjutes pupillens förhänge ljudlöst upp.
Då tränger en bild in,
går genom lemmarnas spända stillhet
och hör i hjärtat upp att vara till.

2 kommentarer:

David sa...

Mycket fina dikter, varken ink eller vertigo kör ju i år, DN har den där läskige Ranelid, och de bloggkalendrar jag sett har varit hemska. När Weird Science dissar årets tv-kalender tycker jag det räcker för att utropa det här till årets bästa julkalender.
Både underhållande och bildande!

Men visst har du nåt med Goethe på g högt upp? Och kanske Schlegel eller någon sådan. Och någon britt kanske, skrev dickens dikter? Han är ju julig.
Och vart kommer the Raven?

Jag följer med spänning.

Poncho sa...

Keats har ju varit. Och visst kommer det fler tyskar men en sak kan jag lova dig, Poe kommer inte med här. Inte min favorit direkt.