Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

26 januari 2008

Göran Skytte

Musikskribent vill ta ytterligare steg
GÖTEBORG Efter en tids arbete på Nya Wermlands-Tidningen väntar nu journaliststudier på JMG vid Göteborgs Universitet för Carolina Nilsson.
Med en bakgrund som kulturvetenskapsstuderande vid Karlstads Universitet flyttar nu Carolina Nilsson, 22, för första gången ifrån familjen och hemstaden. Ny adress är en studentlägenhet i Kviberg. Varför det blev Göteborg föll sig ganska naturligt med närheten till Karlstad och journalistutbildningens goda rykte.
- Den nya utbildningen och att flytta hemifrån är bland de största utmaningarna jag har stött på hittills, säger Carolina Nilsson men ser samtidigt på den kommande tiden med stor tillförsikt och stora förväntningar.
Journalistiken är dock inte ett helt nytt område för Carolina. Hon har sedan en tid tillbaka arbetat som musikskribent och recensent på både Nya Wermlands-Tidningen och Internetsajten musiklandet.se. Ett arbete som kommit väldigt naturligt för henne dels som storkonsument, mestadels av genren hårdrock, och dels som aktiv utövare i form av trummis.
- Den första drömmen var att bli golfproffs men allteftersom det intresset avtog växte sig intresset för musik allt starkare. Jag kommer fortfarande ihåg när jag hörde Mötley Crüe för första gången och jag ser det som ett väldigt speciellt ögonblick, säger Carolina Nilsson och riktigt myser. Detta tillsammans med att skrivandet alltid varit naturligt för mig gör rollen som musikskribent och recensent idealisk.
- Men det är svårt att skriva recensioner och det finns många dåliga exempel. Jag tycker kunskap om det man skriver om och förmågan att förmedla den kunskapen till läsaren är det viktigaste, att göra den tillgänglig. Då kommer språket i andra hand.
Hennes största stund i arbetet är den gången då hon intervjuade Blackie Lawless, sångare i hårdrocksbandet WASP.
Och att det är ett genuint intresse det handlar om det märks. Hon beskriver och presenterar sig själv med hjälp av musik och menar att musiken gör människan.
På frågan om var hon ser sig själv om tio år svarar hon att hon har två drömmar.
- För det första bor jag kvar i regionen, i Göteborg eller Karlstad och antingen har jag startat en egen tidning eller så skriver jag för hårdrocksmagasinet Sweden Rock Magazine.
Trots arbetet och den påbörjade utbildningen är Carolina noga med att ta sig tid för sig själv.
- Musiken finns naturligtvis också på fritiden, både skivor och spelningar. Annars tycker jag det är viktigt att ta det lugnt. Att fika och träffa vänner är ett par av mina favoritsysselsättningar.
Per Jonsson

4 kommentarer:

Anonym sa...

OJ hon låter skoj. W.A.S.P och Mötley, bra musiksmak har hon i alla fall.

Anonym sa...

hon kanske skulle gilla Love Guns känns det som =)

David sa...

Åh, en hårdrockare, spännande. Och hemmaboende i 22 år, det är länge.

Anonym sa...

Bra skrivet !