Slår Reinholdtzon Belfrage på fingrarna sedan 2007

26 januari 2008

Gunnar Nordahl

Ja, ni kanske tror det spelades bättre boll på hans tid. Och vad vet jag? Jag vet att jag inte gillar meningar som börjar med och i alla fall.
Hur som helst har dagen och kvällen (igår) varit ett utmärkt exempel på en bra dag när man börjar ny skola. After-work á la Göteborg på King's Head vid fem och så efter en lång kväll där fick jag gå och skaka av mig på Uppåt Framåt (igen, bör tilläggas utan direkt stöd från någon överhuvudtaget).

Ska här nu återge ordagrant vad Frida skrev om mig. Jag är väl hyffsat nöjd. Jag sa väl det mesta som texten hänger upp sig på men kanske menade jag inte allt.
Litteraturentusiast med smak för USA
Bra journalistik är underhållande journalistik, och att arbeta som kult
urrecensent är något av en dröm. Per Jonsson är litteraturentusiasten som vill befinna sig i händelsernas centrum.
Jmg:s lokaler ligger öde, ljuset i den närmaste datorsalen släcks ned. Per, som precis har avslutat sin tredje dag på journalisthögskolan i Göteborg konstaterar att han har hamnat rätt nu.
- Jag tror på den här utbildningen, även om tempot verkar vara högt och jag är en rätt lat person.
Vägen hit har inte varit spikrak.
Per växte upp i det lilla samhället Bergkvara, fyra mil söder om Kalmar. Det är en liten ort som rymmer 974 invånare. Att Per är smålänning hör man på tydligt på dialekten, som han själv beskriver som obegriplig. Det är det nog inte många som håller med om.
Direkt efter gymnasiet bestämde sig Per för att flytta från hemorten och prova på någonting annat. Valet blev Borås där studier i biblioteks- och informationsvetenskap lockade honom.
- Jag ville arbeta med böcker och tänkte att biblioteksutbildningen var det perfekta valet.
Programmet visade sig dock handla mer om administration och datorer istället för faktiskt litteratur och ett år in i utbildningen bestämde sig Per för att hoppa av.
Litteratur har alltid varit hans stora intresse och ett genomgående tema i valet av studier. Efter att Per gjort en vända tillbaka till Bergkvara med bland annat tre månaders arbete på den lilla lokaltidningen, styrde han därför kosan tillbaka mot västkusten och litteraturvetenskapliga studier i Göteborg.
Favoritläsningen består av sådant som Per själv gillar att skriva, koncentrerade texter, som noveller och poesi. Just nu fascinerar det japanska versmåttet haiku, verser med en 5-7-5-rytm.
Per läser ryska författare som Bulgakov, Dostojevskij och Tolstoj samt franska novellister. Just nu är det boken In cold blood av Truman Capote som ligger framme i Pers studentlägenhet vid Landala torg.
Under kursen i litteraturvetenskap, och speciellt under en föreläsning med skribenten och litteraturprofessorn Tomas Forser, gick det upp för Per att litteratur och journalistik går att kombinera.
Som färdig journalist vill Per arbeta som just kulturrecensent. Han vill skriva recensioner av böcker, teater och film. Filmvetenskap har han också studerat under en termin, av det lärde han sig hur dåliga filmer kan vara.
Per tycker att bra journalistik är underhållande journalistik och att produktionen är minst lika viktig som innehållet. Till hans favoritprogram hör Kobra i SVT som imponerar på grund av att just formen får spela en stor roll.
- De är bra på att engagera också, ämnen man inte trodde att man var intresserad av fängslar ändå.
Den högsta drömmen är att få arbeta för CBS 60 minutes, med ett program av den kvalitén. USA lockar, eftersom landet är chefen av alla länder.
- Det är där allt händer, och där allt händer, där vill jag vara.
Frida Johanson

Jag frågade Frida var hon hade fått siffran 974 ifrån och hon sa att hon hade tittat på Wikipedia. Wikipedia?! Ja ja, rookie mistake kan man väl säga.
Vidare sa jag inte att jag tyckte att min dialekt var obegriplig utan att många brukade ha svårt att förstå vad jag säger ibland. Resten är väl rätt bra, lite för faktaspäckad kanske, inte så mycket känslor.
Det är ju lite roligt att hon skriver de två sista talminusen ordagrant. Jag sa precis så att USA är chefen av alla länder men det var rätt mycket på skoj och så menade jag kanske att jag var fascinerad av amerikansk kultur och kanske inte landet i sig. Men det är ju mitt problem att jag inte lyckades göra det så klart som möjligt.
Det var en jäkligt rolig övning, perfekt att inleda med. Jag ska skriva in det jag skrev också om en stund.

3 kommentarer:

David sa...

Jag läser en bok som råhatar på wikipedia, mycket underhållande.

Men ryska författare, haikus, skriva om teater? Du skulle sagt Clancy, limerickar och skriva om sport, så du gjorde ett mer manligt intryck.

Kul oxå om det kommer tolkas som att du är en usa-älskare, så klassens alla vänsterfreaks kommer se dig som en bush-kramare.

Poncho sa...

Jag vet, det är det jag fruktar. Jag orkar inte tjata om sådant. Jag såg hur tjejen nästan ryggade tillbaka när jag sa det där om USA.
Och det hela kanske låter en anings pretentiöst.

David sa...

Var ju positivt ändå, inget om svältande afrikaner och källsortering.